Nederlands grootste particuliere verzameling van mode en stoffen 1900-1950 opent deuren voor NKV-leden

Na de laatste ledenvergadering in Maarn nodigde verzamelaar Hans van Emmerik NKV-leden uit voor een bezoek aan zijn collectie mode en stoffen uit de periode 1900-1950. Sinds enige tijd opent hij op afspraak de deuren van zijn mooie Utrechtse huis in Art Nouveau stijl om ook anderen te laten genieten van zijn exclusieve verzameling.

Nieuwsgierig geworden schreef ik me in voor de presentatie van 21 maart.
Bij het binnentreden van Hans’ huis beland je direct in een elegante wereld met verrassende en zorgvuldig gekozen details. We worden welkom geheten met een hapje en een drankje, waarna Hans zijn presentatie begint. Zijn grootouders startten in dit pand de ‘Utrechtse Kinderkleding Industrie’ (UKKI). De oude familiealbums en vooral de op de foto’s gedragen kleding vormden voor hem een belangrijke inspiratiebron voor zijn bijzondere belangstelling voor de eerste helft van de 20ste eeuw. Een tijd waarin de mode, mede dankzij de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900, gaat versnellen en waarin ook kunstenaars zich met mode gaan bezighouden.
Ondertussen worden dozen vol schatten geopend…. De oh’s en ah’s volgen elkaar in snel tempo op. Middag- en avondjaponnen, mantels, charlestonjurken, shawls en ander fraais passeren de revue. Met moeite bedwing je jezelf om niet al die prachtige stoffen, weefsels, patronen en borduursels aan te raken, te willen voelen. Opvallend is de puntgave kwaliteit. Ieder collectiestuk heeft zijn eigen verhaal en Hans toont zich een gepassioneerd verteller.

Jarenlang zoeken op veilingen en markten, maar ook via oude gegoede families, heeft een exclusieve collectie couture en modestoffen opgeleverd, waarbij hij duidelijke keuzes heeft gemaakt. Zijn interesse gaat vooral uit naar de mode die ontworpen werd door kunstenaars, zoals Henry van de Velde (België, 1863-1957), Maria Monaci Gallenga (Italië, 1880-1940)en kunstenaarsverbanden als Liberty (Londen) of de Wiener Werkstätte (Wenen). Hun werk was in ons land te koop bij winkels als ondermeer Metz. De coutureverzameling omvat ontwerpen van o.a. Lanvin, Schiaparelli, Patou en Templier & Rondeau, maar ook van vooraanstaande Nederlandse huizen zoals Hirsch en Maison de Bonneterie. Adembenemend is de collectie modestoffen van de Lyonese zijdefabriek Ducharne uit de jaren ’20 en ’30, die met name Poiret en Vionnet in hun creaties gebruikten.
Niet alleen dozen, maar ook kasten worden geopend… Daarachter gaan rijen met elegante schoenenparen schuil. Hans verzamelt ook natuurgetrouwe Franse etalagepoppen uit de tijd, waarop in één van de grote kamers een aantal japonnen wordt tentoongesteld: een sfeervol, authentiek beeld in dit Art Nouveau huis in combinatie met mooie details uit de periode: lampen, tafeltjes, een Art Déco klokkenstel. In een andere ruimte bevindt zich een expositie van diverse accessoires, waaiers, sieraden en poederdozen.
Het passen van hoeden van o.a. Dior en Schiaparelli vormt een vermakelijk intermezzo. En natuurlijk gaan we allemaal op de foto.
Wat een heerlijke middag! We smullen van de prachtige ontwerpen en stoffen èn we smullen van de heerlijke drankjes en exquise bonbons en pâtisserie waarmee de charmante gastheer zijn presentatie afwisselt.
Een aanrader dus voor modegeïnteresseerden en liefhebbers van vintage, maar ook een exclusief uitje om jezelf en je vriendinnen cadeau te doen. Of zomaar voor een verjaardag of bijzondere gelegenheid.

Ook nieuwsgierig geworden?
Voor leden van de Nederlandse Kostuumvereniging organiseert Hans tegen gereduceerd tarief speciale ontvangsten op zaterdag 13, 20 en 27 juni van 14 tot 17 uur (introducees welkom!). Kosten €20,- ter plaatse te voldoen, vooraf reserveren noodzakelijk. Bezoek buiten de vereniging om op afspraak à €35 per persoon (minimaal 5 en maximaal 15 personen): ontvangst (diverse thema’s mogelijk), rondleiding, hoeden passen, inclusief hapjes en drankjes. Voor informatie en reservering: Hans van Emmerik, 030-2733720 of hansvanemmerik@tiscali.nl. Zie ook You Tube: De kleding- en textielcollectie van Hans van Emmerik.