Nederlandse Kostuumvereniging

Leden aan het woord

De Nederlandse Kostuumvereninging telt vele bijzondere leden. Verzamelaars, makers, onderzoekers en leden die één heel speciaal kledingstuk of accessoire koesteren. Zo heeft iedereen zijn/haar eigen verhaal. Wat hen bindt is de Kostuumvereniging, waar alle passies samenkomen. Hieronder komen een aantal leden aan het woord.


Wielent Harms

Wielent Harms is verzamelaar met een grote interesse voor streekdracht. Hij schreef onder andere het boek 'Overijsselse streekdrachten: weerspiegeling van voorbije mode' (2008) en: ‘Het geheim van de smid. |De vervaardiging en bewerking van Staphorster gebruikszilver’ (2010). In 2007 ontving hij de Eef Bosch van der Kolkprijs voor streekdrachten. Zijn collectie mode- en streekdrachtenkleding heeft hij geschonken aan de Stichting Oald Heldern De Noaberschop te Hellendoorn en is ondergebracht in het museum Erve Hofman te Hellendoorn. Gepubliceerd op 7 januari 2024.

Evelien Verkerk

Evelien Verkerk doet onderzoek naar historisch breiwerk. Zowel in verschillende museale collecties, als via het bestuderen van oude breiboekjes. De patronen die ze tegenkomt hertaalt ze, en ze ontwerpt nieuwe patronen, die gratis op haar blog nederlandsgebreid.org beschikbaar gemaakt worden.

Jacoba de Jonge

Jacoba de Jonge verzamelt al ruimt vijftig jaar kostuums. De collectie vormt het uitgangspunt voor haar onderzoek, vele lezingen en cursussen en diverse kostuumshows die Jacoba organiseerde. In 2012 schonk zij een groot deel van haar collectie aan het ModeMuseum in Antwerpen.

Theodoor Adriaans

Theodoor Adriaans is filmmaker, onderzoeker en storyteller. Met reportages die zich concentreren op mode als complexe maar krachtige vorm van communicatie, onderzoekt hen thema’s zoals identiteit en authenticiteit. Gemeenschappen, folklore en textiele handwerken staan centraal in hun kunstpraktijk.

Birthe Weijkamp, mode- en kunsthistorica met een passie voor vintage mode

Birthe Weijkamp combineert haar kennis over mode en haar liefde voor het dragen van oude kleren graag in haar werk. Daarom geeft ze lezingen, rondleidingen en stylingadvies. Hierbij kan ze haar kostuumhistorische en praktische kennis beide inzetten, om een goed beeld te geven van de mode van vroeger. Sinds een jaar of tien draagt ze, bijna dagelijks, kleding uit de jaren ’30 tot ’50. Wat begon als een zoektocht naar een kostuum voor een feestje groeide uit tot een hobby en een ware lifestyle.

Cesar Rodriguez, restaurator van textiel en modekostuums in het Kunstmuseum, Den Haag

Cesar Rodriguez is opgeleid als algemeen restaurator, maar specialiseerde zich vanaf 2011 in de restauratie van textiel en modekostuums in verschillende collecties en musea in Europa. Inmiddels is hij neergesreken in het Haagse Kunstmuseum, waar hij intensief betrokken is (geweest) bij grote exposities als 'Let's dance', 'Audrey Hepburn & Hubert de Givenchy' en 'Art Deco: Paul Poiret'.

Jankees Goud, verzamelaar van streekdrachten, gespecialiseerd in het opmaken van streekmutsen

Tot voor kort beheerde Jankees Goud zijn informatieve website 'De mutsenmaker', maar naast de restauratie van mutsen houdt hij zich met veel meer aspecten van de Nederlandse klederdrachten bezig. Inmiddels verbreedt hij zijn terrein via www.atelierdracht.nl. Vanuit zijn expertise op het gebied van streekdrachten en restauratie van mutsen geeft hij ook collectie-advies en lezingen, en dankzij zijn brede netwerk koopt hij streekdrachten in en verkoopt ze ook.

Godelieve Vrijhof – kledingverhalen

Een verhaal vertellen met kleding, dat is wat Godelieve Vrijhof (lid sinds 1-3-2017) belangrijk vindt. Kleding geeft informatie over de drager en andersom, via kleding kan de drager iets vertellen aan de omgeving. Of het nu gaat over de eenvoudige witte jas van de arts (ook al draagt Godelieve die als bedrijfsarts niet meer) of kleur en motief in een streekkostuum die de sociale status van de drager tonen.

Meesterkleermaker Roy Verschuren (video)

Roy Verschuren runt een kleinschalig ambachtelijk bedrijf waar sinds 1997 maatkleding voor dames en heren wordt gemaakt. Binnen de technische mogelijkheden die het vak biedt streeft hij naar een eigenzinnige benadering ervan: oude uitgangspunten worden vertaald naar moderne vormen en uitgevoerd in eigentijdse materialen.

Het kledingstuk van Geeske Kruseman

M’n goeie ouwe wambuis! Toen ik eraan begon was het een onderzoekje, intussen is het mijn meest gedragen kledingstuk. Het leven kan raar lopen... Het origineel is uit 1567. Ja, dat is best lang geleden!

Het kledingstuk van Martin Blom

Ik was ongeveer vijftien jaar toen ik begon met het verzamelen van uniformen uit de Tweede Wereldoorlog. De interesse hiervoor is waarschijnlijk ontstaan door de helmen die mijn vader als souvenir aan de oorlog had overgehouden.

Tirza Westland, modeconservator van de toekomst

De combinatie van interesses, in geschiedenis en kostuumgeschiedenis, komt bij meerdere van onze leden voor; voor Tirza Westland (lid sinds juni 2017) is het de weg naar haar droombaan: modeconservator in een museum.

Kantspecialiste Ivanka Sonderman (video)

Als jong meisje was Ivanka Sonderman diep onder de indruk van de kostuums in de legendarische film ‘Sissi’ en sindsdien koestert zij een warme belangstelling voor mode en modegeschiedenis.

Hendrikje Hooikammer, geboren en getogen in Staphorst (video)

Hendrikje Hooikammer is trots op haar traditionele outfit en draagt die nog dagelijks. Ze vertelt graag over de achtergronden van de bijzondere Staphorster streekdracht die nog steeds in ere wordt gehouden. Tot generaties terug was haar familie in deze dracht gekleed.

Het kledingstuk van Hans van Emmerik

Voorzichtig laat Hans van Emmerik in zijn huis te Utrecht de ragfijne met gouddraad geborduurde stof door zijn handen glijden. Twee dames van het Centraal Museum te Utrecht kijken licht geschokt toe, maar de handen van Hans beroeren de stof met meer zorgvuldigheid dan menig medewerker van het museum zou kunnen opbrengen.

Gieneke Arnolli als conservator van het Fries Museum (video)

Niet lang na haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen werd zij conservator Mode en Textiel in het Fries Museum, waar ze zo'n 38 jaar werkzaam is geweest. Zij maakte spraakmakende tentoonstellingen op het gebied van textiel, zoals Breien!, Quilts - kunst met een Q, Letter voor Letter, Sits, exotisch textiel en Friesland en Sits, katoen in bloei, vaak gecombineerd met fraaie publicaties.

Raymond van Kooten: de details moeten kloppen

Kromme tenen krijgt Raymond van Kooten (lid sinds 1 april 2017) ervan als de aankleding in een film of televisieserie niet klopt. ‘Ongeveer goed’ is niet goed genoeg, het moet exact goed zijn. Zowel de kleding, als meubilair, als etiquette: gewoon alles. De details moeten kloppen!

Het kledingstuk van Sjaan van Kekeren-Brouwer

"In 1967”, vertelt Sjaan van Kekeren, “verhuisden we naar Noordwijk. Tot het begin van de 19de eeuw leefden de inwoners daar voornamelijk van de visserij. Hun dracht, de Rijnlandse dracht, lijkt veel op die van omringende plaatsen zoals Katwijk en Zandvoort. Maar iedere plaats heeft andere details.

Het kledingstuk van hoedenontwerpster Jackie Habets

‘Vanmiddag leverde ik nog twee herenhoeden af’, vertelt hoedenmaakster Jackie Habets als ik haar ’s avonds spreek, ‘want daar is momenteel heel veel belangstelling voor. Het zijn tegenwoordig steeds meer jonge mannen die een hoed dragen. Musici bijvoorbeeld, maar ook zakenmensen.

Elk steekje telt

Je zou denken: iemand die al vanaf haar 7e borduurt weet inmiddels alles over deze kunst, maar niets is minder waar, volgens Janny van der Torre (lid sinds mei 2017 – eerder lid van 2000 tot 2010). Er is nog zo veel te ontdekken en te leren als het gaat om kunst met naald en draad, wat ze dan ook volop doet.

Marion van Aken – Alles heeft waarde

Nu je tegenwoordig voor een paar tientjes een complete outfit kunt kopen is kleding nieuw aanschaffen voordeliger dan iets herstellen. Zou men denken. Dat geldt zeker niet voor Marion van Aken, lid sinds juli 2017. Zij is een gepassioneerd recycle-ervaringsdeskundige.

Marita Hendricks – liefde voor kleding en textiel

De moeder van Marita Hendricks maakte bijna alle kleding zelf voor haar 5 kinderen – je kunt wel zeggen dat zij is opgegroeid met aandacht voor kleding en mode. Het is dan ook niet gek dat zij hier professioneel iets mee ging doen.

Het kledingstuk van Aafke Buurs

Haar moeder en zuster konden prachtig kantklossen. ‘Kloskanten hebben wel mijn interesse, vooral de oude kanten, maar het zelf klossen trekt mij niet, ik kan mijn creativiteit er niet in kwijt’, zegt Aafke Buurs, ‘maar de liefde voor handwerken en stofjes zat er ook bij mij al vroeg in.

Esther Stouten. Passie in ontmoeten / passie en ontmoeten

Wie iets langer dan een paar minuten praat met Esther Stouten (lid sinds augustus 2017) over kleding en geschiedenis krijgt de neiging om mee te willen doen, om ook zelf aan de slag te gaan en bijvoorbeeld een middeleeuws kostuum te maken en te dragen. Enthousiasme en passie heeft Esther in overvloed.

Textielrestaurator Karin Daniëls (video)

Karin Daniëls is werkzaam geweest in de textielfabricage (JeDeWe, Schijndel) als ontwerper en werd later textielrestaurator. In deze video vertelt ze hoe ‘het zo gekomen is’.