Activiteiten

Leden kunnen volop contacten leggen, informatie inwinnen of gewoon genieten van mooie kostuums en accessoires op vereningingsdagen met bijzondere shows of presentaties en tijdens excursies naar actuele tentoonstellingen. Hieronder een overzicht van alle activiteiten die de Nederlandse Kostuumvereniging organiseert voor haar leden.

Let’s dance

EXCURSIES | 30 October 2019, Gemeentemuseum, Den Haag
In deze vrolijke tentoonstelling komt de bijzondere relatie tussen mode en dans over en weer aan bod. Met professionele danskostuums, invloedrijke kostuums uit dansfilms, kleding om in te dansen en ontwerpen voor ballet door verschillende couturiers, zoals Viktor & Rolf, Christian Lacroix, Vivienne Westwood, Iris van Herpen.

‘Yves & Catherine. Une histoire d’amour’ in Museum No Hero

EXCURSIES | 14 November 2019, Museum No Hero, Delden
Museum No Hero heeft in februari 2019 op een veiling bij Christie’s Parijs dertig ontwerpen van couturier Yves Saint Laurent voor Catherine Deneuve verworven: avondjaponnen, pakjes, jassen en jurken van de legendarische actrice, gedragen tijdens festivals, gala’s en prijsuitreikingen. Dit resulteerde in de tentoonstelling 'Yves & Catherine. Une histoire d’amour', te zien vanaf 8 september.

Thierry Mugler: Couturissime

EXCURSIES | 21 November 2019, Kunsthal, Rotterdam
De Kunsthal Rotterdam presenteert deze herfst de allereerste overzichtstentoonstelling van het werk van de Franse maker Thierry Mugler. De grootschalige tentoonstelling onthult de verschillende universums van deze markante kunstenaar, visionair, couturier, directeur, fotograaf en parfumeur.

Slow Fashion

EXCURSIES | 17 December 2019, Huis van Gijn / Museum Dordrecht
Voor het eerst in vijftig jaar tonen Huis Van Gijn en het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Een selectie van 50 topstukken laat praktisch alle silhouetten van 150 jaar mode zien van de 17de eeuw tot ca. 1930. De tentoonstelling 'Slow Fashion' toont hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam.