Activiteiten

Leden kunnen volop contacten leggen, informatie inwinnen of gewoon genieten van mooie kostuums en accessoires op vereningingsdagen met bijzondere shows of presentaties en tijdens excursies naar actuele tentoonstellingen. Hieronder een overzicht van alle activiteiten die de Nederlandse Kostuumvereniging organiseert voor haar leden.

´10´ (2) Technieken die stoffen bewerken en verwerken

EXCURSIES | 16 August 2019, Museum de Kantfabriek, Horst
Museum de Kantfabriek bestaat in 2019 10 jaar. Een goede gelegenheid om de mooie geschonken objecten uit de depots tentoon te stellen. Dit resulteerde in de expositie´10´ (2) Technieken die stoffen bewerken en verwerken'.

‘Kleren maken de vrouw’ in Zuiderzeemuseum Enkhuizen

EXCURSIES | 22 August 2019, Zuiderzeemuseum, Enkhuizen
'Kleren maken de vrouw' of ook: 'de vrouw maakt de kleren', want naast haar talloze andere taken in het huishouden, behoorden ook het maken, verstellen, repareren en verder onderhouden van de gezinsgarderobe tot de taken van de vrouw. Meisjes leerden daarom al jong hoe ze moesten naaien, borduren, plooien, zomen, uitleggen en innemen, mazen en wassen.

‘Yves & Catherine. Une histoire d’amour’ in Museum No Hero

EXCURSIES | 10 September 2019, Museum No Hero, Delden
Museum No Hero heeft in februari 2019 op een veiling bij Christie’s Parijs dertig ontwerpen van couturier Yves Saint Laurent voor Catherine Deneuve verworven: avondjaponnen, pakjes, jassen en jurken van de legendarische actrice, gedragen tijdens festivals, gala’s en prijsuitreikingen. Dit resulteerde in de tentoonstelling 'Yves & Catherine. Une histoire d’amour'.

Kraomtied – Staphorst tussen geboorte en doop

EXCURSIES | 20 September 2019, Museum Staphorst, Staphorst
'Kraomtied' - de kraamtijd is in het plaatselijk taalgebruik de periode tussen geboorte en doop. De tentoonstelling vertelt typisch Staphorster verhalen over zwangerschap, geboorte, kraambezoek en doop aan de hand van bijzondere objecten.

Najaarsdag ‘Hoofddeksels’

VERENIGINGSDAGEN | 05 October 2019, Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem
De Najaarsdag heeft als thema 'Hoofddeksels'. Allerlei hoeden passeren de revue: modehoeden, streekdrachtkappen, strohoeden, moderne hoeden en 'fashion hats'... Er wordt hard aan een boeiend programma gewerkt. Save the date!