Activiteiten

Het coronavirus beheerst momenteel onze gedachten, gesprekken en levens. We hopen natuurlijk dat u en uw familie in goede gezondheid verblijven. De gezondheid en veiligheid van onze leden zijn voor de Nederlandse Kostuumvereniging altijd topprioriteit. In navolging van de richtlijnen van de RIVM zullen wij daarom onze verenigingsactiviteiten tot nader bericht annuleren of verplaatsen.

The Art of Lace | Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen

EXCURSIES | 01 April 2020, Textielmuseum, Tilburg
IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS IS DEZE ACTIVITEIT GEANNULEERD - Chanel, Dior, Jean Paul Gaultier: voor talloze prestigieuze modehuizen is kant een onuitputtelijke inspiratiebron. De tentoonstelling, voorheen in Calais te zien, stelt de innovatieve kracht van het Franse Leavers kantwerk centraal. De bezoeker krijgt een blik achter de schermen bij de kantmakers en couturiers: van het ontwerp- en maakproces tot het eindproduct, klaar voor de catwalk.

Slow Fashion (3)

EXCURSIES | 07 April 2020, Dordrechts Museum / het Huis van Gijn, Dordrecht
IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS IS DEZE ACTIVITEIT GEANNULEERD - Wegens grote belangstelling wordt een derde excursie naar de tentoonstelling 'Slow Fashion' in Museum Dordrecht en in het Huis van Gijn georganiseerd. U kunt zich daarvoor nog aanmelden. De tweeledige tentoonstelling toont hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. En daar kunnen we tegenwoordig , met onze fast fashion, van leren.

What a Gen­der­ful World

EXCURSIES | 14 April 2020, Tropenmuseum, Amsterdam
IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS IS DEZE ACTIVITEIT GEANNULEERD - Gender is een hot topic: gendervrije wc’s, NS met ‘beste reizigers’ en de HEMA zonder jongens- of meisjeslabels. Maar wist je ook dat wat we als mannelijk of vrouwelijk zien grotendeels cultureel bepaald is? In een festival-achtige setting duik je in de wereld van gender en ontdek je hoe dit wereldwijd geuit en beleefd wordt.

Kotomisi, de kracht van klederdracht

EXCURSIES | 28 April 2020, Klederdrachtmuseum, Amsterdam
IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS IS DEZE ACTIVITEIT GEANNULEERD - Kotomisi is de Creoolse klederdracht in Suriname. Het Klederdrachtmuseum en het Koto Museum in Paramaribo organiseren gezamenlijk de tentoonstelling 'Kotomisi, de kracht van klederdracht', die zal gaan over deze Afro-Surinaamse klederdracht. Deze excursie zou eerst plaatsvinden op 17 maart, maar is ivm het coronavirus uitgesteld.

Zomerdag en uitreiking Bosch-van der Kolkprijs verplaatst naar najaar

VERENIGINGSDAGEN | 31 October 2020, Katwijk
IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS IS DEZE ACTIVITEIT UITGESTELD - Onze Zomerdag zal daarom plaatsvinden in oktober. Deze dag is traditioneel een dag waarin speciale aandacht wordt besteed aan een regionale of lokale dracht en vindt dit jaar plaats in Katwijk. De dag staat in het teken van badmode, visserstruien en Katwijkse dracht. In de middag wordt de Bosch-van der Kolkprijs uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich specifiek heeft ingezet voor streekdrachten..