Activiteiten

Leden kunnen volop contacten leggen, informatie inwinnen of gewoon genieten van mooie kostuums en accessoires op vereningingsdagen met bijzondere shows of presentaties en tijdens excursies naar actuele tentoonstellingen. Hieronder een overzicht van alle activiteiten die de Nederlandse Kostuumvereniging organiseert voor haar leden.

Winterdag: ‘In de huid van een ander, van verkleedkist tot theaterkostumering’

VERENIGINGSDAGEN | 25 January 2020, Jeruzalemkerk, Amsterdam
Het thema van onze Winterdag is: 'In de huid van een ander, van verkleedkist tot theaterkostumering'. Aan bod komen o.a. studentenmaskerades, tutu's, pruiken en het ontwerpen van theaterkostuums. Wat gebeurt er voor en achter de schermen?

‘Slow Fashion’ (2)

EXCURSIES | 04 February 2020, Dordrechts Museum / het Huis van Gijn, Dordrecht
De tweeledige tentoonstelling 'Slow Fashion' toont hoe onze voorouders omgingen met hun kleding: zorgvuldig, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Daar kunnen we, met onze hedendaagse fast fashion, van leren.

SMUK. Decoratie in de mode: een show-off

EXCURSIES | 22 February 2020, Modemuseum, Hasselt (B)
In de expositie 'SMUK. Decoratie in de mode: een show-off' in het Modemuseum Hasselt zijn kleding, accessoires en couture vol met borduursels te zien, naast pluimen, parels, stenen, pailletten, schelpen en andere curiosa.

Algemene Ledenvergadering en Antiek Textielmarkt

VERENIGINGSDAGEN | 07 March 2020, Twee Marken, Trompplein 5, Maarn
Op de eerste zaterdag van maart wordt traditioneel de Antiek Textielmarkt gehouden in ‘De Twee Marken’ in Maarn. De markt mag zich verheugen in een groeiende belangstelling, zowel van bezoekers als van standhouders. In de ochtend vindt de jaarlijkse ledenvergadering plaats. Het bestuurskatern, onderlegger voor de ledenvergadering, zal worden verstuurd bij het Bulletin van februari.

Kotomisi, de kracht van klederdracht

EXCURSIES | 17 March 2020, Klederdrachtmuseum, Amsterdam
Kotomisi is de Creoolse klederdracht in Suriname. Het Klederdrachtmuseum en het Koto Museum in Paramaribo organiseren gezamenlijk de tentoonstelling 'Kotomisi, de kracht van klederdracht', die zal gaan over deze Afro-Surinaamse klederdracht.

The Art of Lace | Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen

EXCURSIES | 01 April 2020, Textielmuseum, Tilburg
Chanel, Dior, Jean Paul Gaultier: voor talloze prestigieuze modehuizen is kant een onuitputtelijke inspiratiebron. De tentoonstelling, voorheen in Calais te zien, stelt de innovatieve kracht van het Franse Leavers kantwerk centraal. De bezoeker krijgt een blik achter de schermen bij de kantmakers en couturiers: van het ontwerp- en maakproces tot het eindproduct, klaar voor de catwalk.

What a Gen­der­ful World

EXCURSIES | 14 April 2020, Tropenmuseum, Amsterdam
Gender is een hot topic: gendervrije wc’s, NS met ‘beste reizigers’ en de HEMA zonder jongens- of meisjeslabels. Maar wist je ook dat wat we als mannelijk of vrouwelijk zien grotendeels cultureel bepaald is? In een festival-achtige setting duik je in de wereld van gender en ontdek je hoe dit wereldwijd geuit en beleefd wordt.