Activiteiten

Het coronavirus beheerst nog steeds onze gedachten, gesprekken en levens. We hopen natuurlijk dat u en uw familie in goede gezondheid verblijven. De gezondheid en veiligheid van onze leden zijn voor de Nederlandse Kostuumvereniging altijd topprioriteit. In navolging van de richtlijnen van de RIVM zullen wij daarom onze verenigingsactiviteiten tot nader bericht annuleren of verplaatsen. Wel zullen in plaats daarvan enkele online presentaties worden georganiseerd.

Meer dan historisch accuraat: de functies van een filmkostuum

DIGITALE BIJEENKOMST | 11 December 2020,
Kostuumontwerpster Ilse Gregoor duikt in de wereld van historische filmkostuums. Wat maakt of breekt de kostuums van een historisch drama? Is het enkel en alleen de historische juistheid, of zit er toch meer achter die Victoriaanse jurken, korsetten en hoge hoeden? Op 11 december doet ze dit in een online presentatie uit de doeken.

Katoendrukken als gedeeld cultureel erfgoed tussen India en Nederland

DIGITALE BIJEENKOMST | 15 January 2021,
Op vrijdag 15 januari 2021 om 20:00 uur geeft Nathalie Cassée, initiatiefneemster van 'De Katoendrukkerij' in Amersfoort, een online lezing over 'Katoendrukken', ook wel blockprint of blauwdruk genoemd. Het is een van de oudste druktechnieken. In de 17e eeuw bracht de VOC de sitsen als handbeschilderde en/of handbedrukte katoen naar Europa. Nathalie Cassee neemt je mee in de geschiedenis en de hedendaagse praktijk van het blockprinten.