Activiteiten

Leden kunnen volop contacten leggen, informatie inwinnen of gewoon genieten van mooie kostuums en accessoires op vereningingsdagen met bijzondere shows of presentaties en tijdens excursies naar actuele tentoonstellingen. Hieronder een overzicht van alle activiteiten die de Nederlandse Kostuumvereniging organiseert voor haar leden.

Kraomtied – Staphorst tussen geboorte en doop

EXCURSIES | 20 September 2019, Museum Staphorst, Staphorst
'Kraomtied' - de kraamtijd is in het plaatselijk taalgebruik de periode tussen geboorte en doop. De tentoonstelling vertelt typisch Staphorster verhalen over zwangerschap, geboorte, kraambezoek en doop aan de hand van bijzondere objecten.

Rijswijk Textiel Biënnale

EXCURSIES | 01 October 2019, Museum Rijswijk
Bestemming van deze excursie is de zesde Rijswijk Textiel Biënnale in Museum Rijswijk. Volstrekt vers en vintage gaan er hand in hand. De tweeëntwintig deelnemers hebben oog voor heden en verleden: in toegepaste materialen en technieken, én onderwerpskeuze.

Najaarsdag ‘Hoed u voor de hoed’ – hoofddeksels in soorten en maten

VERENIGINGSDAGEN | 05 October 2019, Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem
Het thema van deze dag is: 'Hoed u voor de hoed: hoofddeksels in soorten en maten'. Allerlei hoofddeksels passeren de revue: streekdrachthoeden, strohoeden, opgegraven vilten hoeden, dienstbodemutsen, moderne couturehoeden en Ascothoeden.

Juwelen!

EXCURSIES | 17 October 2019, Hermitage. Amsterdam
Een van de grote schatten van de Hermitage is de fabelachtige juwelencollectie. Samen met vele portretten en een overdaad aan rijk gedecoreerde japonnen en kostuums presenteren zij twee eeuwen mode en juwelen, gedragen door de high society aan het Russische hof in St.-Petersburg.

Let’s dance

EXCURSIES | 30 October 2019, Gemeentemuseum, Den Haag
In deze vrolijke tentoonstelling komt de bijzondere relatie tussen mode en dans over en weer aan bod. Met professionele danskostuums, invloedrijke kostuums uit dansfilms, kleding om in te dansen en ontwerpen voor ballet door verschillende couturiers, zoals Viktor & Rolf, Christian Lacroix, Vivienne Westwood, Iris van Herpen.

‘Yves & Catherine. Une histoire d’amour’ in Museum No Hero

EXCURSIES | 14 November 2019, Museum No Hero, Delden
Museum No Hero heeft in februari 2019 op een veiling bij Christie’s Parijs dertig ontwerpen van couturier Yves Saint Laurent voor Catherine Deneuve verworven: avondjaponnen, pakjes, jassen en jurken van de legendarische actrice, gedragen tijdens festivals, gala’s en prijsuitreikingen. Dit resulteerde in de tentoonstelling 'Yves & Catherine. Une histoire d’amour', te zien vanaf 8 september.