Streekdracht

Streekdracht is streekgebonden kleding die in veel plaatsen in Nederland gedragen werd. Vroeger sprak men over 'klederdracht', maar dat is een veel breder begrip en betreft alle groepsgebonden kleding.

De oorsprong van Nederlandse streekdrachten ligt in de modekleding uit verschillende periodes. Aan de kledingstukken en sieraden kan veel informatie worden afgelezen, over het geloof, de welstand en het in of uit de rouw zijn, etc. Er zijn in Nederland nog maar enkele plaatsen (Arnemuiden, Marken, Staphorst-Rouveen en Bunschoten-Spakenburg) waar nu nog dagelijks streekdracht wordt gedragen. In een klein land als Nederland zijn er opvallend veel verschillende streekdrachten geweest. Soms werden binnen één plaats zelfs verschillende drachten naast elkaar gedragen.

Onder invloed van het toerisme is de Volendamse dracht kenmerkend geworden voor het beeld dat men in het buitenland van de Nederlandse ‘klederdracht’ heeft. Ook de commercie maakt gebruik van streekdracht. De Nederlandse zuivelindustrie heeft in Frau Antje, in pseudo-Volendamse dracht, een ambassadrice in het buitenland.

In de 19de eeuw zochten veel kunstenaars inspiratie in de vormen en de kleurenrijkdom van de Nederlandse streekdrachten. Tegenwoordig laten ook modeontwerpers zoals Alexander van Slobbe en Victor & Rolf zich hierdoor inspireren.

Foto’s toevoegen aan onze site

Heeft u een mooie foto die iets te maken heeft met streekdrachten? U kunt u een foto uploaden naar onze website met het formulier. De foto wordt eerst bekeken door onze redactie en is daarna voor iedereen die deze website bezoekt zichtbaar.

• Maximale bestandsgrootte: 3 mB
  • bestandsformaat: JPEG, GIF of PNG