Poppencollectie van prinses Juliana in Eper museum

In het Veluws Museum Hagedoornsplaatse is de unieke poppencollectie van prinses Juliana te zien. Al vóór haar geboorte kreeg prinses Juliana een klederdrachtpop. Vrouwen en meisjes uit Urk hadden besloten in verband met de naderende geboorte van de koninklijke baby koningin Wilhelmina alvast een pop aan te bieden.

Het werd een pop in zondagse meisjesdracht. Vele poppen zouden volgen. Zo ontstond een verzameling, waaruit regelmatig exemplaren werden uitgeleend. Vaak was dat voor poppententoonstellingen waarvan de opbrengst voor goede doelen bestemd was.
Van de ruim 90 poppen in Nederlandse streekdracht zijn de 60 fraaiste exemplaren in Epe te zien.
In de kranten werd al vroeg melding gemaakt van de poppenverzameling van Juliana. Deze berichten zorgden voor een sneeuwbaleffect. In 1961 bestond de collectie nog uit 100 poppen, nu zijn dat er ruim 600. De collectie omvat niet alleen poppen in klederdracht, maar ook poppen gekleed in uniform of beroepskleding.

De meeste poppen kreeg Juliana tijdens de defilés op paleis Soestdijk. Aanvankelijk waren het poppen met overwegend Nederlandse klederdracht, later schonken ook delegaties van buitenlandse werknemers poppen in Turkse of Marokkaanse dracht. Ook tijdens staatsbezoeken ontving de koningin regelmatig in exotische kleding gestoken exemplaren.

De bekende klederdrachtbolwerken zoals Marken, Urk, Bunschoten, Staphorst en Zeeland zijn rijk vertegenwoordigd. Maar ook Gelderland, Utrecht, Brabant en Overijssel, Friesland en Groningen ontbreken niet. Sommige poppen hebben een verhaal zoals het Heubach poppetje van Juliana op 3-jarige leeftijd, een grotere Heubachpop als meisje van Hierden en de pop met de mini-uitvoering van het Friese kostuum dat Juliana ter gelegenheid van haar huwelijk heeft gekregen.

De poppen, die beheerd worden door de Stichting Historische Verzamelingen van het Huis Oranje-Nassau zijn zelden te zien. Hagedoorns Plaatse is daarom ook trots dat in 2019 een gedeelte  van de poppenverzameling van prinses Juliana in de expositieruimte van het museum mocht komen staan.

Op 30 april organiseert de Kostuumvereniging een excursie naar deze tentoonstelling. Tegelijkertijd is er een tentoonstelling over Kamper zilver en de Veluwse dracht te zien.

Veluws Museum Hagedoornsplaatse
Ledderweg 11, 8161 SZ Epe