Duo-excursie naar Harderwijk en Epe: o.a. Streekdracht Hierden en Poppencollectie prinses Juliana

's Ochtends staat het Stadsmuseum Harderwijk op het programma met de tentoonstellingen 'Prachtdracht, Streekdracht uit Hierden' en 'Maandag Wasdag'. ‘s Middags zullen in het Veluws museum Hagedoorns Plaatse in Epe de tentoonstellingen 'Kamper zilver', 'Veluwse klederdracht' en 'De poppen van prinses Juliana' worden bezocht.

11 uur    30 april 2019    Stadsmuseum, Harderwijk en Veluws Museum, Epe

Prachtdracht,  Streekdracht uit Hierden. In Hierden, het van oudsher boerendorp onder de rook van Harderwijk, werd nog tot ver in de 20e eeuw streekdracht gedragen. Een dracht die weliswaar viel onder de Noord Veluwse dracht, maar daarbinnen een eigen ontwikkeling heeft doorgemaakt. In deze tentoonstelling wordt de Hierdense streekdracht in haar volle glorie getoond: van complete kostuums tot hoofddeksels en van kleurrijke zijden halsdoeken tot babyjakjes. Het Stadsmuseum Harderwijk heeft hiervoor rijkelijk mogen putten uit de collectie van streekdrachtverzamelaar Rein Lotterman uit Nunspeet.

Maandag Wasdag. Werk van  beeldend kunstenaar Rolina Nell. Zij voelt zich aangetrokken tot streekdracht. Vanwege de stoffen en de motieven, maar vooral vanwege de betekenis van streekdracht als expressie van cultuur en identiteit.

Kamper zilver en Veluwse klederdracht. De klederdrachtcollectie van Eper museum vormt de kern van de collectie. Samen met een unieke collectie Kamper zilver toont het de authentieke dracht van omgeving Epe als men niet op het land werkte.

De poppen van Juliana. Tijdens haar regeringsperiode ontving Juliana meer dan 600 poppen uit binnen- en buitenland. De meeste poppen werden tijdens de defilés in april en juni op paleis Soestdijk aangeboden. De zeer gevarieerde collectie omvat 90 poppen in Nederlandse streekdracht. De 60 fraaiste exemplaren zijn nu in Epe te zien.

11.00 uur            Ontvangst hal Stadsmuseum Harderwijk
11.15 uur            Rond-/inleiding door Rein Lotterman
ca.13.30 uur       Vertrek naar Epe
ca.14.30 uur       Aankomst in het Veluws Museum en rond-/inleiding door Elke Tetterode Ravestein samen met Rein Lotterman
15.30 uur            Koffie/thee met krentenwegge

Stadsmuseum Harderwijk, Donkerstraat 4, 3841 CC Harderwijk tel. 0341-414468
Veluws Museum Hagedoorns Plaatse Ledderweg 11,  8161SZ Epe tel.0578-627162
Tussen de twee locaties kunnen we carpoolen.
Indien u met eigen auto komt, zet u op het aanmeldingsformulier hieronder achter uw voornaam: auto. Als u bereid bent iemand mee te nemen, zet u achter uw achternaam het aantal plaatsen dat beschikbaar is. Indien u met OV komt zet u achter uw voornaam OV.
Hopelijk kunnen zo de tussenliggende kilometers opgelost worden.
U kunt weer afgezet worden op station bv.  ’t Harde of Nunspeet. Tip: de chauffeur mag u  € 2,50- € 5,- betalen. Voor het lunchpakketje zorgt u zelf.

Maximaal 20 deelnemers. Kosten: €10,- voor leden, €13,00 voor introducés  (rondleiding , 1x koffie/thee met krentenwegge). Schriftelijk opgeven via onderstaand formulier en afmelden uiterlijk 27 april.

De aanmeldtermijn voor deze activiteit is verstreken