Online ledenbijeenkomst #9: Haute Bordure

De tentoonstelling ‘Haute Bordure’ in het Fries Museum in Leeuwarden geeft een overzicht van 400 jaar borduurwerk in de Nederlandse mode. Helaas mag de tentoonstelling vanwege de lockdown nog niet open maar in deze lezing wordt alvast een voorproefje gegeven.

In de tentoonstelling ‘Haute Bordure’ ontdek je de rijkdom die met borduurwerk gepaard gaat, met luxe materialen als gouddraad, zijde en zoetwaterparels, maar ook het vakmanschap en de honderden uren die soms nodig zijn om een kledingstuk te decoreren. De tentoonstelling toont 150 kledingstukken en accessoires die een beeld geven van borduurwerk in de Nederlandse mode. Van zeventiende-eeuwse bruidshandschoenen met parels, pailletten en gouddraad en mannenvesten versierd met zijden bloemen, tot bont geborduurde rijglijven van het eiland Marken en hedendaagse creaties van modeontwerpers als Viktor & Rolf en Jan Taminiau.

Op vrijdag 16 april geven Eveline Holsappel (conservator toegepaste kunst en textiel), Anne-Marie Segeren (junior conservator) en Hanna Hakvoort (collectiemedewerker textiel) een online presentatie over ‘Haute Bordure’. Naast een kort overzicht van de tentoonstelling wordt aandacht geschonken aan nieuw onderzoek en mannequinage.

‘Haute Bordure’ staat sinds 13 februari klaar in het Fries Museum maar kan vanwege de coronamaatregelen helaas nog niet open. De gelijknamige publicatie waarin meer dan veertig bijzondere stukken uit de tentoonstelling worden uitgelicht is wel verkrijgbaar, onder andere via de webshop van het Fries Museum. Ook is er een speciale podcast gemaakt, zijn er masterclasses in samenwerking met Crafts Council Nederland en kunnen er patronen worden gedownload om zelf aan de slag te gaan. Informatie hierover is terug te vinden op de website van het Fries Museum. www.friesmuseum.nl/te-zien-en-te-doen/tentoonstellingen/haute-bordure

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

De online presentatie wordt aangeboden via Teams, en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Via deze link heeft u op 16 april gratis toegang tot de bijeenkomst. We vragen u uw microfoon en camera uit te zetten, hoe u dit kunt doen, vindt u in deze handleiding.

De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven. Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl

De bijeenkomst wordt opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.