Online ledenbijeenkomst #12: Mode in Kleur

Een modekleur is nooit zomaar een kleur. Ongeacht cultuur, plaats en tijd hebben mensen betekenis gegeven aan kleuren, die vaak eigenlijk niets met de kleur zelf te maken hebben. Aanstaande vrijdag 9 juli neemt modeconservator Madelief Hohé u mee naar de tentoonstelling "Mode in kleur", die afgelopen jaar korte tijd te zien was, en de weg daarnaartoe.

In de film The Devil wears Prada (2006) wordt uitgelegd dat de blauwe trui die je draagt, niet zomaar blauw is. Laat staan jouw eigen keuze. De kleur van die trui staat voor een kettingreeks aan keuzes in de mode-industrie van ontwerper naar eindproduct. Maar er is nog meer aan de hand. Want een modekleur is nooit zomaar een kleur. Het is vaak een kleur van betekenis. Welke betekenis een kleur krijgt, heeft eigenlijk niets met de kleur zelf te maken, maar wordt compleet ingevuld door de maatschappij. En per cultuur en tijd kan die betekenis verschillen. Mensen zien – anders dan dieren – de meeste kleuren. Dat maak ons uniek en verbindt ons. Het verklaart deels onze liefde voor kunst en mode. Over de symboliek van kleur in de mode zijn veel verhalen te vertellen. Over hier en nu, maar ook over toen en ver van hier. In de tentoonstelling Mode in Kleur in Kunstmuseum Den Haag komen veel van die verhalen aan bod.

Duidelijk statement
Voor kleding is blauw in de  westerse wereld nog steeds de meest geliefde kleur. Dit is nog terug te voeren naar de Maria-cultus in de middeleeuwen. Sinds de late middeleeuwen werd Maria verbeeld in blauwe kledij. Dit stond niet alleen voor het goede, maar werd ook geassocieerd met bescheidenheid. Dit kon ook zeker de latere protestanten bekoren, waardoor blauw een geliefde kleur bleef en eeuwenlang veel is gedragen. Kleur in de mode werkt dus vaak als een code, en natuurlijk is het leuk om deze codes te kraken. Ook vandaag de dag kun je met de kleur van je kleding een duidelijk statement maken. Twee recente voorbeelden illustreren dit perfect. Het broekpak dat Kamala Harris droeg toen zij haar nominatie als running mate van Joe Biden – en daarmee haar kandidaatstelling als vice president van de USA – accepteerde, was niet voor niets paars, of ‘plum’, pruimkleurig. Er worden namelijk in Amerika drie kleuren in verband gebracht met de strijd voor vrouwenkiesrecht: wit voor puurheid, goud voor hoop en paars voor loyaliteit. En begin augustus droegen Poolse parlementsleden zij-aan-zij de kleuren die de LGBT+-gemeenschap vertegenwoordigen, inclusief een mondkapje in regenboogkleuren. Ze deden dit als protest tegen de omstreden uitspraken van de president over de ‘LHBT+-ideologie’. De kleuren spraken voor zich. De tentoonstelling Mode in Kleur in Kunstmuseum Den Haag vertelt meer van dit soort modeverhalen over de symboliek van kleur.

Kleurrijke actualiteit
De tentoonstelling sluit aan bij het huidige modebeeld dat sprankelt van kleur. Is dat kleurrijke beeld toeval of niet? ‘In difficult times, fashion is always outrageous’, zei Elsa Schiaparelli ooit en dat zou zomaar op deze covid-19 periode van toepassing kunnen zijn. De afgelopen maanden hebben er ook voor gezorgd dat Kunstmuseum Den Haag de planning voor het najaar heeft aangepast. De eerder aangekondigde DIOR-tentoonstelling is verplaatst, maar met Mode in Kleur biedt het museum een heel actueel alternatief. Van aardetinten of zwart tot knalroze of oranje, het komt in deze tentoonstelling allemaal aan bod.

(Inter)nationale topontwerpers
Modeconservator Madelief Hohé ontwikkelde het concept tijdens de lockdown en werkte het vervolgens samen met haar team, de restauratoren en art director Maarten Spruyt razendsnel verder uit in de periode van mei tot september 2020. De tentoonstelling was grotendeels samengesteld uit de veelzijdige en omvangrijke eigen museumcollectie waarin zowel historische kostuums als nationale en internationale topontwerpers zijn vertegenwoordigd. Daarnaast was er werk te zien uit een aantal recente kleurrijke collecties van onder anderen Claes Iversen,  Iris van Herpen, David Laport en Christopher John Rogers. Om de kleuren van de historische kleding te analyseren, is samengewerkt met het laboratorium van RCE Cultural Heritage Agency of the Netherlands in Amsterdam. Een van de resultaten was dat veel groene verfstoffen in de negentiende eeuw arsenicum bevatten. Letterlijk gifgroen dus!

Hoopvolle blik
De regenboog staat symbool voor hoop, moed, trots en dankbaarheid. En al die prachtige kleuren komen aan bod in deze tentoonstelling. Mode in Kleur vertelt verhalen over hoop en kleur aan de hand van de mode van toen en nu. Verschillende ontwerpers, onder wie Valentino, Bas Kosters en Hanifa, tonen kledingstukken die ontworpen zijn met een boodschap van hoop. Verweven door de tentoonstelling geven deze een hoopvolle en diverse en kleurrijke blik op de toekomst.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie
De online presentatie wordt aangeboden via Teams, en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Via deze link heeft u op 9 juli gratis toegang tot de bijeenkomst.

De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven. Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl

De bijeenkomst wordt opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.

Bij de tentoonstelling is een film gemaakt, welke u hier kunt bekijken. Met dank aan het Kunstmuseum Den Haag.