Films over leden

In 2001 fuseerde de in 1980 opgerichte Nederlandse Kostuumvereniging met de Eerste Nederlandse Vereniging van Kantliefhebbers ‘Het Kantsalet’ (1925-2000). Op 7 en 8 oktober 2016 vierden we met een tweedaags symposium dat de Kostuumvereniging in haar huidige vorm vijftien jaar bestaat. Het symposium stond in het teken van kennis delen en kennis maken. Een mooie aanleiding om in vijf films vijf bijzondere leden voor te stellen.

Roy Verschuren

Roy Verschuren runt een kleinschalig ambachtelijk bedrijf waar sinds 1997 maatkleding voor dames en heren wordt gemaakt. Binnen de technische mogelijkheden die het vak biedt streeft hij naar een eigenzinnige benadering ervan: oude uitgangspunten worden vertaald naar moderne vormen en uitgevoerd in eigentijdse materialen.
Hij werkt regelmatig samen met modeontwerpers en kostuumontwerpers voor theater.
Voor het werken aan theaterkleding is, mede uit persoonlijke interesse, in zijn atelier een grote hoeveelheid documentatie voorhanden op gebied van kostuumgeschiedenis en historische patroonuitwerkingen. Naast kleermaker is Roy ook docent aan de Meesteropleiding Coupeur in Amsterdam en de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Bij de Nederlandse Kostuumvereniging vindt Roy gelijkgestemden en inhoudelijke verdieping, wat kan leiden tot nieuwe inzichten en inspiratie.
www.devious-by-roy.nl en www.modemuze.nl/blog/modemuze-gesprek-met-roy-verschuren

Ivanka Sonderman

Als jong meisje was Ivanka Sonderman diep onder de indruk van de kostuums in de legendarische film ‘Sissi’ en sindsdien koestert zij een warme belangstelling voor mode en modegeschiedenis. Niet toevallig dus dat zij de opleiding modevormgeving deed aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Enschede. In het bijzonder heeft zij een passie voor kant. In dit filmpje laat zij enkele topstukken uit haar collectie zien. Zij doet gedegen onderzoek naar de historische achtergronden van kant als modeverschijnsel en als ambacht. Zij deelt haar kennis graag met leden van de Kostuumvereniging en doet daarbij zelf ook steeds nieuwe inzichten op.

Gieneke Arnolli

Gieneke Arnolli is voorzitter van de Kostuumvereniging. Niet lang na haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen werd zij conservator Mode en Textiel in het Fries Museum, waar ze nu al 37 jaar werkzaam is. Gieneke houdt van kleur: wie haar kent weet dat zij graag kleurrijk gekleed gaat in creaties en schoenen van jonge ontwerpers met bijbehorende sieraden. Geen wonder dat sitsen haar warme belangstelling hebben. Een tentoonstelling en boek zijn in voorbereiding! Geïnspireerd door haar oma breit zij graag en wil ze daarvan het naadje van de kous weten. Bijdragen van haar waren te zien in de succesvolle tentoonstelling Breien!  die ze onlangs in het Fries Museum organiseerde. Ze vertelt in dit filmpje over haar passies.
Meer info: www.friesmuseum.nl en www.modemuze.nl/blog/bezoek-aan-het-fries-museum-stop-en-breiwerk

Hendrikje Hooikammer

Hendrikje Hooikammer is een geboren en getogen Staphorster. Ze vertelt graag over de achtergronden van de bijzondere Staphorster dracht die daar nog steeds in ere wordt gehouden. Tot generaties terug was haar familie in deze dracht gekleed. “Ik ken gewoon niet anders, het was voor ons gewoon”. Ze vertelt over de ontwikkeling van de daagse muts, al naar gelang de locale mode, het praktische terlenka schort dat in de plaats kwam van het meer bewerkelijke blauw katoenen schort. “Ik mag ik graag in de zomer een luchtig jurkje dragen, maar ik voel me er toch onzeker in,” zegt ze. Op het ogenblik is de leeftijdsgrens half in de veertig en ouder…. En er zijn nog maar twee mannen die het dragen. Ook als medewerker van het Museum in Staphorst vindt zij het belangrijk, dat de kennis over deze prachtige kleurige dracht vastgelegd en doorgegeven wordt.

Karin Daniëls

Karin Daniëls is werkzaam geweest in de textielfabricage (JeDeWe, Schijndel) als ontwerper en werd later textielrestaurator. In deze video vertelt ze hoe ‘het zo gekomen is’, haar opleiding, haar positie JeDeWe in een tijd, waarin het waarin het nog niet zo vanzelfsprekend was dat een vrouw in Brabant als ontwerper werkzaam was. Karin was een van de eerste leden van de Nederlandse Kostuumvereniging en voelt zich daar thuis omdat ze zowel in mode als streekdrachten geïnteresseerd is.