WEEF – manifestatie rondom het textielverleden van Amersfoort

Tijdens de manifestatie WEEF onderzoeken en verbeelden zeven kunstenaars het textielverleden van Amersfoort. Zij gaan op zoek naar sporen van deze rijke geschiedenis in de collecties van Museum Flehite en Archief Eemland. Vanaf 3 oktober zijn de nieuwe kunstwerken te zien in Museum Flehite en op diverse locaties in de Amersfoortse binnenstad.

Museum Flehite bezit veel voorwerpen die gemaakt zijn van textiel of verwijzen naar de textielgeschiedenis van Amersfoort. Bijvoorbeeld geborduurde zakdoeken die herinneren aan de vele Belgische vluchtelingen die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Amersfoort verbleven. Ook zijn er enkele strengen in Amersfoort gewonnen zijde. Op het ruim vier meter brede schilderij ‘Gezicht op Amersfoort’ van Matthias Withoos is goed te zien hoe witte stoffen liggen te bleken buiten de stadsmuren en hoe zogenaamde ‘hessenkarren’ balen wol vervoeren.
Historische documenten, foto’s en gedigitaliseerde kranten in Archief Eemland brengen de bijzondere Amersfoortse textielverhalen tot leven. Bijvoorbeeld over weeskinderen die moesten spinnen en linten maken, of over de Kalandermolen aan de Zuidsingel.

Textiel en Amersfoort zijn al ruim 500 jaar verweven met elkaar. In hoogtijdagen waren er wel vijftig fabrikanten en een bonte hoeveelheid aan beroepen in de stad, zoals spinners, wevers, ververs, kammers, kaarders, scheerders, noppers en volders. Allemaal met hun eigen gilde. Veel Amersfoorters hadden weefgetouwen in huis en droegen zo bij aan de productie.
Gebouwen als de Volmolen, het Oude Wevershuis (Muurhuizen) en ’t Lint en Spinhuis (Bollenburgh) herinneren aan deze rijke geschiedenis.

Laken, bombazijn, diemet en zelfs zijde, het werd allemaal in Amersfoort gemaakt. Door de goede kwaliteit werd Amersfoorts textiel in eigen land, én ver daarbuiten verkocht. Tot aan de negentiende eeuw, toen de grootschalige textielproductie in Twente de overhand kreeg.

Galerie Kapelhuis

In de vorige eeuw werd de draad opgepakt door twee jonge vrouwen: Hyke Koopmans en Margje Blitterswijk. Zij startten in de Volmolen een handweverij die uitgroeide tot een toonaangevende galerie. Ze noemden de galerie naar het oude pandje ‘Het Kapelhuis’ aan het Lieve Vrouwekerkhof, waar ze een tijdje gevestigd waren. Naast textiel, lieten ze ook keramiek, toegepaste kunst en sieraden zien. Ontwerper Benno Premsela was een groot pleitbezorger van de dappere dames die tegen de stroom in hadden laten zien dat toegepaste kunst en vrije kunst nauw met elkaar verbonden zijn.

Kunstenaars

Arash Fakhim, Hester Haarsma, Bart Lunenburg, PJ Roggeband, Marijke Schurink en Roy Vastenburg onderzoeken ieder vanuit eigen visie en experise het textielverleden van Amersfoort en geven hun reflectie daarop vorm in nieuwe kunstwerken. Deze zijn te zien  van 3 oktober t/m 22 november in Museum Flehite.

www.weef.nu inclusief programma

MUSEUM FLEHITE