Ward Warmoeskerken wint Tamoil Cultuurprijs

De Tamoil Cultuurprijs voor Kunsten en Letteren gaat dit jaar naar kledingontwerper en verteller Ward Warmoeskerken. "Verhalen zijn er om verteld te worden. Maar nog mooier is het om een verhaal letterlijk uit te dragen! Met mijn ontwerpen vertel ik het verhaal van de klant: een persoonlijk verhaal dat uitgroeit tot een persoonlijk kledingstuk, even uniek als de persoon die het gaat dragen", zo beschrijft hij zijn passie.

De jury, onder voorzitterschap van Willem Vermeulen, was unaniem in haar oordeel om de prijs aan hem toe te kennen. De prijs, bestaande uit een replica van de in 1981 door Sakko – bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het bedrijf – geschonken zeeridderwindvaan op de toren van het Markiezenhof in Bergen op Zoom, een oorkonde en een geldbedrag, wordt op zaterdag 31 oktober uitgereikt.

Ward Warmoeskerken is in 1982 geboren in Bergen op Zoom en heeft zijn atelier in de Engelsestraat in de Markiezenstad. We kunnen hem gerust een multi-talent noemen: naast kledingdesign heeft Ward Warmoeskerken ook de hand gehad in het organiseren van kledingshows en is hij begiftigd met de gave van het woord. Zo is hij o.a. als docent en verhalenverteller in onze stad bekend.

Ward was als kind al geïnteresseerd in kleding en hield zich al jong bezig met het zelf vervaardigen hiervan. Ook was er al vroeg de interesse in geschiedenis. Zijn klassieke opleiding aan het Juvenaat en daarna aan de rijksuniversiteit Leiden inspireerde hem meer en meer om na te denken over kleding en tevens om de oude verhalen opnieuw te vertellen. Ook de oude kostuums inspireerden tot nieuwe, maar dan wel met een eigen moderne “touch”. Dit en nog veel meer was voor de jury van de Tamoil Cultuurprijs aanleiding om Ward Warmoeskerken de Tamoil Cultuurprijs 2020 toe te kennen. In deze jury hebben, naast voorzitter Willem Vermeulen, zitting Annebelle Kools, Karen Albers, Hans-Jorg van Broekhoven en Jasper Witjes.
De uitreiking zal via Livestream te volgen zijn op via www.tamoilprijs.nl

tamoil.nl
www.wardwarmoeskerken.nl