The Rolling Stones – Unzipped

Na Londen, de Verenigde Staten en Azië tourt de expositie in geactualiseerde vorm door Europa, met de primeur voor Groningen. 'The Rolling Stones - Unzipped' toont ruim 400 originele objecten uit de verzameling van de Stones. Niet alleen instrumenten en stage designs, maar ook zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, persoonlijke dagboeken, iconische kostuums, postermateriaal, albumcovers en zelfs hun studio en het bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen.

The Rolling Stones: “We zijn erg trots op deze tentoonstelling. We willen iedereen die komt kijken meenemen op een reis door onze geschiedenis om te ervaren en beleven hoe het is om onderdeel te zijn van The Rolling Stones. Dit is de eerste keer dat de tentoonstelling naar Nederland komt. We hopen dat iedereen ervan gaat genieten.”

Aangevuld met uniek filmmateriaal en interactieve technologie, geeft de tentoonstelling een uitzonderlijk uitgebreide inkijk in 50 jaar geschiedenis van de band en de carrières van Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts en Ronnie Wood. Bezoekers zijn getuige van het muzikale verhaal van de Stones en de ontwikkeling van de Londense bluesband van begin jaren ’60 tot de internationaal inspirerende culturele iconen van nu.

Fans kunnen in de tentoonstelling door de unieke erfenis van de band reizen, eindigend met een speciaal slotmoment die de bezoeker in een iconisch Stones-ervaring brengt via de multidimensionale Dolby Atmos Sound-technologie, gefaciliteerd door PMC (The Professional Monitor Company).

Het Groninger Museum legt ook nu een link met Groningen en talent uit Groningen. In dat kader toont het museum vanaf 14 november het werk van de talentvolle Groninger fotograaf Andy Zuidema (1984). Deze expositie bestaat uit 7 grote kleurenfoto’s die Zuidema van de Stones maakte tijdens het concert in Arnhem in 2017.

The Rolling Stones – Unzipped is vanaf 14 november 2020 te zien en duurt tot 28 februari 2021. Een ticket voor volwassenen kost € 29. Het museum verruimt gedurende de expositie de openingstijden van 10 tot 22 uur.

Groninger Museum
Museumeiland 1