Textielverhalen uit de Tweede Wereldoorlog

De nieuwe tentoonstelling van het Textile Research Centre in Leiden vertelt het verhaal van de bezetting van Nederland door nazi-Duitsland, tussen mei 1940 en mei 1945, en de nasleep ervan. Het verhaal ontvouwt zich door de lens van textiel en kleding, met bijzondere aandacht voor de stad Leiden.

De tentoonstelling behandelt een breed scala aan onderwerpen, vanaf het begin van de oorlog in 1939, de bezetting van Nederland in 1940, textiel en kleding (van relevante Nederlandse regionale kleding, modieuze kleding tot militaire uniformen), het dramatische lot van de joodse bevolking, rantsoenering, patriottische symbolen (inclusief margrieten en oranjekleurige lucifers!), de schaarste aan materiaal voor kleding, tot de ‘Hongerwinter’ van 1944-45, de bevrijding en de jaren direct daarna.

De tentoonstelling vertelt ook over humanitaire hulpgoederen, met name kleding en beddengoed. Er zijn onder andere een aantal quilts die net na de oorlog door de Mennonitische (Doopsgezinde) gemeenschap in de VS en Canada naar de oorlogsslachtoffers in Nederland en Duitsland zijn gestuurd.

Er zijn meer dan 120 voorwerpen te zien, met ruime aandacht voor de verhalen die al die voorwerpen herbergen.

De tentoonstelling opent op 16 september en loopt tot en met 17 december 2020. Helaas moet het TRC belangstellenden vragen minimaal een dag van tevoren door te geven dat zij willen komen (info@trc-leiden.nl). Het TRC is normaliter geopend van maandag t/m donderdag, tussen 10.00 en 16.00 uur.

Textile Research Centre
Hogewoerd 164