TEXTIEL FESTIVAL 2020 in Leiden

Van woensdag 13 t/m zaterdag 16 mei 2020 organiseert STIDOC (Stichting Textiel Informatie en Documentatie Centrum) voor de 6e keer het Textiel Festival in Leiden. In STIDOC zijn de 7 textielverenigingen in Nederland (in totaal ca. 17.000 leden) en Museum de Kantfabriek vertegenwoordigd. Het Textiel Festival heeft als festivalhart de Pieterskerk die ruim 3500m2 biedt voor exposities van textielkunstenaars, top-amateurs, en (inter) nationale studenten, die werken rond het thema van het festival. het is hèt ijfjaarlijks podium voor textielkunst, textieltechnieken en -experiment.

Ook worden in de kerk de inloop-workshops georganiseerd en is er een Arts & Crafts en leveranciersmarkt waar een grote diversiteit aan handgemaakte producten en handwerkmaterialen verkrijgbaar zijn. Tijdens het festival staat Leiden in het teken van textiel en textielkunst. In de stad worden allerlei exposites, demonstraties en workshops georganiseerd en ook zal de Textielroute de fascinerende mogelijkheden van het werken met textiel en flexibele materialen laten zien.

Presentatie verenigingen

Ook vooraf kan men aan de slag, individueel of als vereniging. Verenigingen kunnen zich presenteren binnen bepaalde thema’s, die op de website van het Textielfestival nader worden beschreven.

Wedstrijd

Individueel kan men meedoen aan een wedstrijd. Maak een textiel werkstuk met als thema ‘Windstreken’ en meld dit voor 1 oktober aan. Lees de voorwaarden goed door!

‘Heden en verleden, Museum als inspiratiebron’

Individueel kan men zich als deelnemer inschrijven voor het project/masterclass ‘Heden en verleden, Museum als inspiratiebron’ dat het STIDOC organiseert in samenwerking met vier Leidse musea: Museum De Lakenhal, Museum Volkenkunde, Hortus botanicus en Rijksmuseum Boerhaave. Dit project is bedoeld voor de gevorderde textielbeoefenaar. Het start in het voorjaar van 2019 en loopt door tot het Textiel Festival in 2020.

Arts and Crafts

Er zal een grote Arts and Crafts beurs zijn. Bent u daarin geïnteresseerd, houd dan de website van het Textielfestival goed in de gaten voor aanmelding.

Textielroute

Net als in vorige edities wordt in 2020 tijdens het Textiel Festival de zogenoemde ‘Textielroute’ georganiseerd. In 2015 was op ongeveer 45 plekken in de stad textielkunst te bewonderen. Zeer veelzijdig want de makers kwamen uit textielgroepen, leerlingen van scholen, vluchtelingen, kunstenaars met een beperking en individuele kunstenaars.
De plaatsen waar de textiele werken hangen zijn minstens zo divers. De expositieruimtes zijn ingericht in musea, galeries, bibliotheken, winkels, etalages, particuliere huizen, garages, eethuisjes, tuinen en op andere plaatsen waar textiel goed tot zijn recht komt. (Bijna) alles is dus mogelijk.

Workshops

Ook is het mogelijk deel te nemen aan tal van workshops. Meer info komt mettertijd op de website te staan.

www.textielfestival.nl