Tassenmuseum definitief gesloten

In 2007 opende het Tassenmuseum haar deuren aan de Herengracht in Amsterdam. In de afgelopen 13 jaar hebben meer dan een half miljoen mensen het museum en de collectie bewonderd. Op 13 maart jongstleden is het Tassenmuseum gesloten als gevolg van de coronacrisis. Het besluit is genomen het museum niet te heropenen. Er zijn helaas onvoldoende financiële middelen in de vorm van subsidies en sponsoring gevonden voor continuering op lange termijn.

Mede gezien de huidige ontwikkelingen in de samenleving is er onvoldoende perspectief voor de toekomst. Alle opties om het museum nog langer open te houden zijn door de Raad van Toezicht en directie uitvoerig onderzocht. Het was een moeilijke keuze. Uiteindelijk is de sluiting van het museum en de afwikkeling hiervan de meest passende vorm om dit prachtige initiatief af te ronden.

Het Tassenmuseum is een onafhankelijke stichting. Het streven is de collectie bij elkaar te houden. Bij het Tassenmuseum werken 32 personen, waaronder freelancers en oproepkrachten (in totaal 15,2 FTE). Ook zijn zo’n 55 vrijwilligers aan het museum verbonden (6,6 FTE). Alle overeenkomsten zullen op zorgvuldige wijze worden afgewikkeld.

Manon Schaap, directeur Tassenmuseum Amsterdam sinds maart 2019: ‘Het stemt mij bijzonder treurig dat ik de deuren van dit bijzondere Huis, dit mooie museum moet sluiten. Samen met mijn team waren wij bezig om de visie betreffende de tas, identiteit, mode, metier en maatschappij tot leven te laten komen. Helaas heeft de realiteit ons ingehaald.’

Aldus het bijzonder trieste bericht op de website van het Tassenmuseum. Vele leden van de Kostuumvereniging hebben het museum en de tentoonstellingen (meermalen) bezocht. Het begon met een particuliere verzameling van Hendrikje Ivo, haar echtgenoot Heinz en hun dochter Sigrid, zeker geen onbekenden in onze vereniging. De vondst van een bijzondere handtas maakte van hen fervente verzamelaars – en al gauw kenners – van tassen. Als particuliere verzamelaars maakten zij vanuit persoonlijke interesse hun eigen keuzes. In de loop der jaren brachten zij een privécollectie bij elkaar die zo bijzonder was, dat ze hem wilden delen met anderen. Aanvankelijk toonden ze hun collectie vanaf 1996 in hun eigen huis in Amstelveen met topstukken uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw.
De geschiedenis van de collectie beschreef dochter en kunsthistorica Sigrid Ivo in haar artikel ‘Een ode aan de tas. Van verzamelwoede tot tassenmuseum’ in Kostuum 2005. Sigrid was tot maart 2019 als directeur van het Tassenmuseum in het fraaie pand aan de Amsterdamse Herengracht. Zij heeft met haar staf gedurende 12 jaar het museum verder vorm gegeven en mooie tentoonstellingen georganiseerd, totdat zij directeur werd van het Stadsmuseum in Almelo.