Nederlandse Kostuumvereniging

Surinaamse Koto-kostuums in Klederdrachtmuseum

Van 13 december tot 1 juni 2020 brengt het Klederdrachtmuseum in Amsterdam een tentoonstelling waarin de Surinaamse koto centraal staat. De koto is de traditionele klederdracht van Afro-Surinaamse vrouwen in Suriname. In samenwerking met Het Koto Museum in Paramaribo toont het museum de betekenis van de koto voor de Kotomisi (draagster) - in heden en verleden.


Naast de koto’s worden ook verschillende angisa’s getoond. Deze hoofddoeken kunnen op verschillende betekenisvolle wijzen worden gebonden en maken een belangrijk deel uit van de
klederdracht. Door een veelzijdige collectie koto’s, een serie gefilmde portretten en
workshops maakt de bezoeker kennis met de kotomisi (de draagsters) en de
geschiedenis van deze klederdracht. Christine van Russel – Henar, directeur van Het
Koto Museum in Paramaribo, is de curator van de tentoonstelling.

Textiel erfgoed

Het gezamenlijke verleden van Nederland en Suriname is al vaak belicht, maar nog
niet eerder speelde de kotomisi de hoofdrol in de indrukwekkende verhalen. De
eerste elementen van de koto verschenen tegen het einde van de slavernijperiode en
de klederdracht heeft zich daarna op geheel eigen wijze ontwikkeld. Dit maakt de
koto en angisa tot bijzonder Surinaams cultureel erfgoed. Deze rijke traditie is van
generatie op generatie overgedragen en heeft in de loop van de tijd vernieuwingen
ondergaan.
Jolanda van den Berg, directeur van het Klederdrachtmuseum: “Het gaat in deze
tentoonstelling niet alleen om de objecten of gebruiken van vroeger, maar ook om de
betekenis en waarde die ze ook nu nog hebben. De betekenis van de koto’s en
angisa’s na de slavernij reduceren tot pijnlijk cultureel erfgoed doet dit onderwerp
geen recht aan. Zij werden en worden nog steeds vol trots gedragen op feesten en
gedenkdagen.”

Gefilmde portretten

De verhalen en ervaringen van zowel oudere als jongere Creoolse vrouwen en
mannen met de koto en angisa in Suriname en Nederland zijn verzameld en gefilmd
voor een bijzondere serie portretten: Oral History Kotomisi. Deze serie is speciaal
voor deze tentoonstelling gemaakt en wordt naast de klederdracht getoond. De
verhalen, vaak van moeder op dochter doorgegeven, zijn bij hen thuis gefilmd. Deze
geïnterviewden laten onder meer zien welke codes er in de koto’s en de angisa’s
verwerkt zijn en hoe een koto gedragen wordt.

Koto ontwerpwedstrijd

Om een link te leggen naar het heden heeft het Klederdrachtmuseum een ‘Open
Call’ geplaatst via het platform van stichting Music And Fashion Battle (MAFB), een
community voor jonge, beginnende mode- en kunstvormgevers en het
Ondernemershuis in Paramaribo. Jonge ontwerpers in Suriname en Nederland
kregen de uitnodiging om een nieuw ontwerp te maken van de kotomisi klederdracht,
waarin elementen en codes uit het verleden en de toekomst een nieuw verhaal
vertellen. Het winnende ontwerp van de Surinaams-Nederlandse ontwerpster
Cheyenne Nelson wordt opgenomen in de tentoonstelling en wordt na afloop
overgedragen aan Het Koto Museum waar het wordt toegevoegd aan de permanente
collectie.

De tentoonstelling is tot stand gekomen met behulp van het Mondriaan Fonds, het
Prins Bernhard Cultuurfonds, RCOAK, de Nederlandse ambassade in Suriname,
Dutch Culture Shared Heritage Fund en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Het Klederdrachtmuseum
Herengracht 427
1017 BR Amsterdam
hetklederdrachtmuseum.nl