Online presentatie ‘Staphorster doopkleding’ smaakt naar meer! Wie volgt?

Jacco Hooikammer, documentalist bij het Nederlands Openluchtmuseum en vrijwilliger bij Museum Staphorst, ging op 5 augustus tijdens een online presentatie in op de traditionele Staphorster doopkleding. Deze activiteit van de Nederlandse Kostuumvereniging viel bijzonder in de smaak en is aanleiding om meer dergelijke presentaties te organiseren, nu 'fysieke' bijeenkomsten niet mogelijk zijn. Geïnspireerd en zelf ook een presenatie houden? Meldt u aan!

In 2008 publiceerde hij over dit onderwerp in jaarboek Kostuum. In 2019 werkte hij in Museum Staphorst mee aan een tentoonstelling over de zogenoemde ‘kraomtied’, de periode tussen geboorte en doop. Aan de hand van foto’s, film en objecten uit de museumcollectie schetste hij een beeld van de tot 2012 gedragen doopkleding. De bijeenkomst is op opgenomen en na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.

De online presentaties worden aangeboden via Teams. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven en deelname is gratis. Presentaties worden via onze reguliere communicatiekanalen aangekondigd met een handleiding hoe mee te doen.

Zelf ook een presentatie houden op het gebied van mode, streekdracht of kant? De techneuten van de Kostuumvereniging ondersteunen u graag om een presentatie via ‘Teams’ te realiseren. Basis zou een vooraf gemaakte powerpoint presentatie kunnen zijn, daarnaast kunt u live een toelichting geven. U kunt ook objecten laten zien of een vooraf opgenomen filmpje tonen. De duur van de presentatie is tussen 20 en 40 minuten.

Meldt u aan bij contact@kostuumvereniging.n