Online ledenbijeenkomst #11: Kleding voor religieuze gebeurtenissen op Marken

Op vrijdag 18 juni om 20:00 uur zal Neeltje van Altena-Boneveld een online lezing geven die in het teken staat van kleding voor religieuze gebeurtenissen op Marken.

Neeltje van Altena- Boneveld is in 1950 geboren op de grootste terp van Marken, de Kerkbuurt en al vanaf haar prille jeugd had ze belangstelling voor de Marker kledingcollectie van haar moeder en van veel van haar voorouders. Sinds 2015 is zij gepensioneerd verloskundige – verpleegkundige.

Op 18 juni zal ze aandacht besteden aan de kleding die door Marker vrouwen werd gedragen tijdens persoonlijke religieuze gebeurtenissen zoals kerkelijke ondertrouw, het huwelijk, de doop van hun kinderen en het Avondmaal.

Wat daarbij opvalt is dat de kleuren rood en zwart zo belangrijk zijn. Neeltje van Altena zal een aantal familiestukken laten zien en legt ze uit waarom daarin vooral de kleuren zwart, wit en rood voorkomen.

Waar komt dat vandaan?
De zwarte kleding heeft niets te maken met soberheid, conservatisme of calvinisme.
Johannes Calvijn wordt aangehaald en de link met de mode aan het Spaanse hof in de 16e eeuw wordt gelegd. Zwarte kleding werd op Marken gedragen bij bepaalde plechtigheden. Welke kleding? Dat zult u zien op vrijdagavond 18 juni 2021.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

De online presentatie wordt aangeboden via Teams, en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Via deze link heeft u op 18 juni gratis toegang tot de bijeenkomst. We vragen u uw camera uit te zetten, hoe u dit kunt doen, vindt u in deze handleiding.

Let op: Deze bijeenkomst wordt opgenomen. Als u uw camera niet uitzet (afplakken is niet voldoende), behouden wij ons het recht u uit de bijeenkomst te verwijderen. Dit in verband met het risico op interferentie voor de opname.

De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven. Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl

De bijeenkomst wordt opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.