Online ledenbijeenkomst #10: Dutch Antique Button Society

Op vrijdag 14 mei om 20.00 uur geeft Nina Melching een presentatie over de intrigerende geschiedenis van de knoop.

Deze geschiedenis begint rond 600 v.Chr. en houdt omstreeks 1950 op. Nina is lid van de Dutch Antique Button Society, een enthousiaste groep verzamelaars van antieke en vintage knopen. Ook haar eigen, unieke verzameling bevat exemplaren uit verschillende eeuwen en bepaalde periodes, knopen gingen qua materiaal en formaat met de mode mee.

Vroeger werd veel aandacht aan het maken van een knoop besteed, het was een statussymbool waaraan een bepaalde rijkdom af te lezen viel. Aan de hoven ging men nog een stapje verder; vaak waren het ronduit miniatuur kunstwerkjes. Het is verbazingwekkend hoeveel precisie en verfijning er in een knoop te leggen valt. Geen wonder dat in de tijd van de grote modehuizen als Schiaparelli en Coco Chanel kunstenaars van naam opdracht kregen voor het maken van hun knopencollectie.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

De online presentatie wordt aangeboden via Teams, en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Via deze link heeft u op 14 mei gratis toegang tot de bijeenkomst. We vragen u uw camera uit te zetten, hoe u dit kunt doen, vindt u in deze handleiding.

Let op: Deze bijeenkomst wordt opgenomen. Als u uw camera niet uitzet (afplakken is niet voldoende), behouden wij ons het recht u uit de bijeenkomst te verwijderen. Dit in verband met het risico op interferentie voor de opname.

De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven. Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl

De bijeenkomst wordt opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.