Mode op de Veluwe, met een knipoog naar het verleden

VERLOPEN - Het geheel vernieuwde Museum van Kunst en Cultuurhistorie in Lunteren presenteert vanaf 2 juli ‘Mode op de Veluwe, met een knipoog naar het verleden‘ in samenwerking met de Modevakopleiding HJS Arnhem. De knipoog staat voor de eigentijdse kleding ontworpen door de studenten geïnspireerd op o.a. Veluwse streekdrachten. De combinatie met de ‘Parels’ uit de unieke collectie van Rein Lotterman, verzamelaar van Nederlandse streekdrachten en sieraden, maken het geheel tot iets bijzonders.

Het vernieuwde Lunterse museum van Kunst en Cultuurhistorie (500m2) werd tevens uitgebreid met een moderne vleugel, de zogeheten Noordmansvleugel. De door de studenten ontworpen kleding resulteerde in een unieke expositie met zo’n 20 kleurrijke creaties in deze nieuwe moderne vleugel. Interessant zijn de persoonlijke verhalen van de studenten, die in een informatieboekje (verkrijgbaar in museum) zijn opgetekend.

Collectie Rein Lotterman

De combinatie met de ‘Parels’ uit de unieke collectie van Rein Lotterman, verzamelaar streekdrachten en sieraden in Nederland, maken het geheel tot iets bijzonders. Nooit eerder waren zoveel zeldzame ‘pareltjes’ uit zijn collectie in één expositie te zien. Schitterende 18de eeuwse jakken, originele Veluwse kostuums en niet te vergeten streeksieraden uit geheel Nederland waaronder oorijzers, halssloten, broches, mutsenbellen enz.

Onder het thema ‘De Veluwenaar onder de deken vandaan’ is een bijzondere tentoonstelling ondergebracht in de sfeerkamer van Museum Lunteren. Jacks, tassen, sjaals, haarbanden en wanten gemaakt van wollen dekens waaronder men vroeger sliep. Eveneens in samenwerking met de modevakopleiding HJS uit Arnhem.

Te zien tot ? januari 2021

Museum Lunteren