Middeleeuws re-enactment op Kasteel Ammersoyen

Tijdens de Pinksterdagen op 4 en 5 juni 2017 van 11-17 uur bruist kasteel Ammersoyen van de activiteiten. Het kasteel is weer bewoond zoals in de middeleeuwen. Twee dagen lang logeert de hertog van Gelre met zijn hele hofhouding in het Gelderse kasteel. Het jaar 1400 komt weer tot leven en zowel binnen als buiten is veel te beleven. Het evenement ‘Middeleeuws bewoond’ wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd in samenwerking met “Het Woud der Verwachting”, een re-enactmentgroep, die de Middeleeuwen rond 1400 verbeeldt.

Op het programma staan onder meer een prachtig middeleeuws banket, een valkenier met roofvogels, middeleeuwse keukens, muziek, een sfeervolle markt met verkopers en ambachten en een kasteel vol historische personages. Voor kinderen is er een uitgebreid programma. Ze kunnen zich vermaken met allerlei “middeleeuwse” spelletjes, katapult schieten, een speurtocht doen, harnasonderdelen passen, pijl en boog schieten, pinksterkroontjes vlechten, meedoen aan een heuse kinderveldslag en nog veel meer. Het complete programma kunt u inzien op middeleeuwsammersoyen.nl.

Het Woud der Verwachting

Stichting Het Woud der Verwachting is een Gelderse re-enactmentgroep die, op basis van gedegen historisch onderzoek, een stuk middeleeuwse Gelderse geschiedenis tot leven brengt. Niet alleen de historische personages behorend tot het Hof van Gelre, maar ook meer alledaagse taferelen worden in beeld gebracht. Dit op basis van de kalenderbladen uit het getijdenboek Les Très Riches Heure du Duc de Berry, van de hand van de Nijmeegse Gebroeders van Limburg (ca. 1410). De stichting beschikt over een eigen kledingatelier, waar zowel voor musea als voor de re-enactmentgroep replica’s worden gemaakt.
Samen met de Stichting Gebroeders van Limburg en andere re-enactmentgroepen zorgt Het Woud der Verwachting dat Nijmegen ieder jaar tijdens het spectaculaire  Gebroeders van Limburg Festival (het laatste weekeinde van augustus) in het teken staat van de Middeleeuwen, de tijd waarin Gelderland feitelijk is ontstaan.

Kasteel Ammersoyen
Kasteellaan 1