Meedoen met reconstructie van 17e-eeuwse zijden kousen

De meest spectaculaire textielvondsten in Nederland van de laatste jaren werden in 2014 gevonden in een scheepswrak dat rond 1640 gezonken is op de rede van Texel. Wie herinnert zich niet de kleurrijke zijden jurk die enkele maanden te zien was in museum Kaap Skil op Texel. De vondsten uit het wrak ontvingen, terecht, een enorme landelijke, maar ook internationale belangstelling.

Een reconstructieproject

Het project van het Textile Research Centre in Leiden richt zich op de zijden kousen die in dit wrak zijn gevonden. Puntgaaf kwamen ze uit het water, ogenschijnlijk zonder enige gebruikssporen en zeer fijn gemaakt. Deze kledingstukken trokken bijna nog meer aandacht dan de zijden jurk.
Het TRC doet een oproep aan (ervaren) breisters:
De komende maanden gaan we onderzoeken hoe deze kousen zijn gemaakt en hoe ze gebruikt werden. Waren ze voor een mannenbeen of een vrouwenbeen? Hoe zit zo’n kous eigenlijk? Werden ze op maat gemaakt of one size fits all? We komen er pas achter als we de reconstructies klaar hebben en ze kunnen gaan uitproberen. En daarvoor hebben we niet één maar meerdere reconstructies nodig.

Workshops

Vanzelfsprekend kunnen we dit niet alleen. En dat hoeft ook niet, want we hopen dat er veel mensen mee willen doen met dit project. Met hulp van ervaren breiers en breisters worden de komende maanden meerdere kousen nagemaakt. Dit is leerzaam voor u maar ook voor ons. Want gedurende het project zullen we samen met u ervaring opdoen en kennis krijgen van de nu bijna verloren gegane kunst van het breien van zijden kledingstukken met een uiterst dunne zijden draad. Dit doen we in een aantal workshops, waarbij praktijk en lezingen elkaar afwisselen. Daarna gaan de deelnemers zelfstandig thuis aan de slag met zijde en breipennen die we voor u beschikbaar stellen.

Meebreien?

Wilt u meedoen met de workshops? Bent u een ervaren brei(st)er en heeft u uithoudingsvermogen? Laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar:
info@trc-leiden.nl. Vermeld daarbij dan ook je brei-ervaring.
Ervaring met het breien van sokken is een pre, maar is voor de eerste workshop nog niet vereist. Voor het maken van de reconstructies is het wel nodig.

Meer info over data enz. via deze link
Textile Research Centre Leiden
www.trc-leiden.nl