Lintjes voor Aaf Steur-Sombroek en Inge Bosman

De lintjesregen werd dit jaar sober gevierd. Feestelijke bijeenkomsten zijn door het coronavirus jammer genoeg niet mogelijk. De burgemeesters bellen dit jaar de nietsvermoedende gelauwerden op om ze met de eervolle onderscheiding te verrassen. Of ze komen langs. Dat overkwam vandaag twee leden van de Nederlandse Kostuumverenging en daar zijn we supertrots op! Bij Aaf Steur-Sombroek en Inge Bosman kwam de burgemeester langs en hield uiteraard gepaste afstand!

Aaf Steur-Sombroek en de Volendammer dracht

Allereerst Aaf Steur-Sombroek. Zij is een van onze trouwste leden en al vanaf de oprichting lid van de vereniging. Aaf is al van jongs af aan bezig met klederdrachten, met name de Volendammer dracht. Ze volgde de kostuumopleiding bij Ida de Leeuw-van Rees in Amsterdam.  Meer dan 25 jaar is ze vrijwilliger geweest bij het Volendams Museum en was daarbij bestuurslid van Stichting Klederdrachten Volendam.  Door haar grote interesse en jarenlange ervaring is  zij een expert op het gebied van het Volendammer kostuum.  Met een grote groep vrouwen verzamelde ze stoffen en oude patronen waarmee weer nieuwe onderdelen voor de dracht werden gemaakt. Twee maal schreef ze een artikel voor ons jaarboek Kostuum, o.a. over het Volendammer jak en de herkomst van de stof waarvan dit werd gemaakt. In 2005 schreef zij een boek over de Volendammer klederdracht samen met Dick Brinkkemper en Neel Keizer-Mol. Tijdens onze Zomerdag in Volendam in 2019 trakteerde Aaf ons op een boeiende lezing en een fraaie show van de Volendammer dracht. Ook in 2019 legde ze voor het Zuiderzeemuseum het wassen en plooien van de Volendammer muts vast. Al met al is Aaf van onschatbare waarde geweest voor het vastleggen en in stand houden van de dracht van Volendam. Van harte gefeliciteerd, Aaf!

Inge Bosman expert op het gebied van het Zaanse Kostuum

Ook Inge Bosman ontving een lintje. Zij is, net als Aaf al jarenlang een trouw lid van de Kostuumvereniging. Van oorsprong is zij docent textiele werkvormen. Ze geeft freelance les in diverse technieken, met name quilten en Zaans stikwerk. Zij is een van de oprichters van de kostuumgroep ‘de Zaanse Kaper’. Met een kleine groep mensen houdt ze zich bezig met het zo nauwkeurig mogelijk namaken van historische kostuums uit de Zaanstreek naar antieke originelen of met behulp van patroonboeken. Daarnaast werkt zij al jarenlang in het Zaans Museum. Ze beschrijft en fotografeert er de 18de– en 19de-eeuwse textielcollectie, die voor haar tevens een bron van informatie is. Voor Modemuze schrijft ze regelmatig blogs. En natuurlijk hebben we haar en samen met haar kostuumgroep regelmatig kunnen bewonderen in fraaie Zaanse kostuums uit diverse perioden, zoals bijvoorbeeld op de Zomerdag 2017 in het Fries Museum tijdens de tentoonstelling ‘Sits. Katoen in bloei’, waar deze foto gemaakt werd. Tijdens het voorjaarssymposium van de Textielcommissie in 2019 hield zij presentatie vanuit haar expertise rondom het maken van replica’s van 17e– en 18e-eeuwse kostuums een boeiende presentatie in het kader van ‘Revival van Textiel. Inge is en blijft vast nog jarenlang een warme pleitbezorger van het Zaanse kostuum. Ook jij van harte gefeliciteerd, Inge!