Online ledenbijeenkomst #16: Gieneke Arnolli over PLEED

De schaapskudde van Leeuwarden kent zo’n 240 schapen, waaronder Drentse heideschapen, Schoonebekers en Allegaartjes. De kudde van herder Sam Westra graast op de Groene Ster in Cammingaburen en op andere terreinen rondom de stad. Ook graast er soms een klein aantal in een binnentuin in de stad.

Tot nu gaat de wol van deze schapen naar China, omdat er hier geen vraag naar is. Hoe kan het dat dit kostbare materiaal zomaar wordt weggegeven? En wat kunnen we er aan doen?

Het eenmalige community project PLEED gaat de wol gebruiken om te verwerken tot ‘pleeds’. Een proces van veel stappen, eerst wassen, kaarden en spinnen van de wol, om deze al vervolgens te breien, weven, haken en vervilten tot ‘pleeds’.

Gieneke Arnolli, textieldeskundige, is samen met Johanna van Benthem (kunstenaar), Wini van der Zwaag (textielkunstenaar) en Dorine van den Beukel (ontwerper) initiatiefnemer van dit project. Zij neemt u tijdens deze online lezing digitaal mee door het project, en de verschillende activiteiten die de afgelopen tijd ontplooit zijn.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie
De online presentatie wordt aangeboden via Teams, en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. Via deze link heeft u op 19 november gratis toegang tot de bijeenkomst.

De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven. Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl

De bijeenkomst wordt opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.

In verband met de opname is het essentieel dat deelnemers hun camera en microfoon uitschakelen. Hier kunt u een handleiding vinden. Wij behouden ons het recht voor deelnemers die camera en microfoon niet uitschakelen uit de vergadering te verwijderen.