Kleding in de Tweede Wereldoorlog. Schaarste en mode

In 2020 viert Nederland dat ze 75 jaar bevrijd is van de Duitse bezetter. Wat betekende die bezetting voor het dagelijks leven van de plattelandsbevolking  op de Noord-Veluwe? Museum Hagedoorns Plaatse in Epe geeft in drie tentoonstellingen een beeld van de angst, de spanning, de schaarste en de honger in die moeilijke tijd. Van 4 juni tot 19 december is wordt o.a. ingezoomd op kleding in WOII. Reserveren verplicht!

Na de inval van de Duitsers in 1940 gaan stoffen en kleding in Nederland op de bon. Maar wat doe je als je helemaal geen kledingstoffen meer kunt krijgen? Ondanks de textielschaarste ontwikkelt zich in de jaren tussen 1940 en 1950 een sober maar nieuw modebeeld. Dat is vooral te danken aan de grote vindingrijkheid van vrouwen. De tentoonstelling “Kleding in de 2e Wereldoorlog” bij Veluws Museum Hagedoorns Plaatse geeft een beeld van het maken, schoonhouden en verstellen van kleding in een tijd van schaarste, totdat de stof letterlijk tot op de draad versleten is. Zo worden herenkostuums omgewerkt tot mantelpakjes, dragen vrouwen pantalons  of kiezen voor beenmake-up, waarbij een lange streep op het achterbeen een naad suggereert.

Accessoires maak je zelf van touw en hout en in de schoenmode wordt de sleehak en blokhak populair. Ook ondergoed en regenkleding van ongebruikelijke materialen illustreren de vindingrijkheid van de makers en zijn op de tentoonstelling te zien.

Omroep Max maakte een impressie van de exposities.
Geopend donderdag t/m zaterdag van 12 tot 17 uur
Bestel hier een ticket.