HOUT couture

Het Internationaal Klompenmuseum bestaat in 2020 30 jaar en dat viert het museum met een bijzondere tentoonstelling. Met de tentoonstelling HOUT couture (vanaf 28 maart) is dat meer dan gelukt. Bij haute couture denkt men meestal aan kleding. Het zijn echter de schoenen die de look vervolmaken. In deze tentoonstelling staan schoenen, met name die (deels) uit hout zijn vervaardigd, in de schijnwerpers.

Hedendaagse schoenenontwerpers

Als er in deze tentoonstelling iets duidelijk wordt, dan is het wel dat houten schoeisel van alle tijden is en zeker niet alleen uit Nederland komt. Hedendaagse schoenenontwerpers werken, naast andere materialen, ook met hout. We tonen moderne stukken van ontwerpers uit o.a. Pakistan, Duitsland en Tsjechië. De ontwerpers Pavlina Miklasova, Katharina Beilstein en Iqra Mano hebben hun werk voor deze tentoonstelling ter beschikking gesteld. Ons land brengt top ontwerpers voort zoals Marloes ten Bhömer, Denise Rosenboom en Tim Dekkers. Ook van hen zijn ontwerpen in deze tentoonstelling opgenomen.

Schoeisel uit WOII

Dit jaar is het dubbel feest want we vieren ook dat we al 75 jaar in vrede leven. Een deel van de tentoonstelling is daaraan gewijd en ingericht met klompen die in de Tweede Wereldoorlog in Nederland zijn gemaakt en gebruikt. Deze klompen zijn tijdens en na de WO II door soldaten mee naar huis genomen. De klompen zijn geschonken aan het Klompenmuseum, u kunt ze bij ons komen bewonderen.
De tentoonstelling is aangevuld met klompen en mooi houten schoeisel uit de eigen collectie, die het museum rijk is, en een aanvulling op de moderne werken en oorlogsklompen vormt.

Al met al is HOUT couture een unieke tentoonstelling met een indrukwekkende uitstraling, geschikt voor de rode loper.

28 maart – 31 oktober 2020

Internationaal Klompenmuseum