Geloven in mode

Op 1 september opent Museum Bussemakerhuis in Borne de tentoonstelling 'Geloven in Mode'. Bij veel religies dragen degenen die voorgaan in een liturgische bijeenkomst speciaal ontworpen gelegenheidskleding. Hiermee geven zij uitdrukking aan hun geestelijk leiderschap. In de loop der eeuwen gaf deze kleding steeds meer identiteit aan een geloof. In de tentoonstelling maak je kennis met de modelontwikkelingen in religieuze kleding.

De tentoonstelling geeft een unieke inkijk in ambtskleding van verschillende religies: doopsgezind, protestants, baptist, evangelisch, katholiek, islamitisch en syrisch orthodox. Ook interessant om te zien hoe invloeden van religieuze kleding en gewaden terugkomen in de mode van nu!

Kledingstukken en gebruiksvoorwerpen van verschillende religies

Een tentoonstelling van verwondering, verbazing en herkenning. Met kleding geven wij ons een plaats in de samenleving en zenden wij -bewust of onbewust- een boodschap uit. Dat is in een kerk, synagoge of moskee niet anders. Er is  een grote verscheidenheid  ensembles van seculiere en liturgische kleding te zien, beschikbaar gesteld door de St. Stephanuskerk uit Borne en de Doopsgezinde, Protestantse, Baptisten en Evangelische gemeentes. Ook de Synagoge uit Enschede, de Syrisch orthodoxe kerk en de Islamitische stichting Ayasofya uit Hengelo hebben een aantal van hun mooiste religieuze gewaden en kledingstukken uitgeleend.

Ambtskleding met een eigen verhaal en symboliek.

Bij veel religies dragen degenen die voorgaan in een liturgische bijeenkomst speciaal ontworpen gelegenheids- of ambtskleding. Hiermee geven zij uitdrukking aan hun geestelijk leiderschap. De zwarte toga van de dominee vinden wij nu misschien sober, maar in vroegere eeuwen werd dit als zeer deftig ervaren. De katholieke en syrisch  orthodoxe kerk kent een traditie van kleding met kostbare stoffen en gouddraad; rijk geborduurd en versierd met edelstenen. Eigenlijk vergelijkbaar zoals Jan Taminiau met dezelfde verfijning en precisie voor Maxima een ’Kroningsjurk’ vervaardigd heeft. Een imam daarentegen kan elk soort kleding dragen. mits de kleding de knie afdekt en niet van zijde is. Overeenkomsten zijn er ook! Zo dragen joodse mannen in de synagoge uit eerbied een keppeltje (kipa), terwijl in het christendom mannen juist uit eerbied hun hoed afzetten in de kerk.

Lezingen en workshops door Annet van Rijswijk

Annet van Rijswijk zal als expert in kostuum- en modekunstgeschiedenis een aantal lezingen en workshops geven, die aansluiten bij deze tentoonstelling. Ze geeft ruim 20 jaar les in kostuumontwerpen. Annet is destijds afgestudeerd aan de Koninklijke Academie Beeldende Kunsten te Den Haag. Zij heeft het thema ‘Pracht en Praal in de Katholieke kerk’ vertaald naar een eigen kledingcollectie. Een aantal kledingstukken die in het museum Bussemaker tentoongesteld worden, zijn onderdeel van haar afstudeercollectie. Tegenwoordig werkt zij als kostuumontwerper voor diverse theatergezelschappen. Voor meer informatie raadpleeg tijdens de exposiie de website.

1 sept- t/m 15 dec. 2020

Het Bussemakershuis