Gabrielle Chanel – Fashion Manifesto

Na een verbouwing van twee jaar opent het Parijse modemuseum Palais Galliera vanaf 1 oktober weer haar deuren. Tot 14 maart 2021 wordt een ode gebracht aan Coco Chanel in de vorm van een retrospectief rondom deze unieke modeontwerpster. Er zijn maar liefst 350 items te zien uit eigen collectie en vele bruiklenen uit andere musea wereldwijd en privécollecties.

In een tijd dat Paul Poiret de damesmode domineerde, ging Gabrielle Chanel in 1912 naar Deauville, vervolgens naar Biarritz en Parijs, en bracht een revolutie teweeg in de wereld van de haute couture door haar tijdgenoten te kleden in een tijdloze stijl wat neerkwam op een modemanifest.

Het eerste deel van de tentoonstelling is chronologisch.  Aan de hand van enkele symbolische stukken, waaronder de beroemde marinière uit 1916, de matrozenblouse, in jersey wordt een beeld geschetst van haar beginperiode. Vervolgens zie je de ontwikkeling van Chanel’s chique stijl: van de kleine zwarte jurkjes en sportieve modellen uit de Roaring Twenties tot de verfijnde jurken uit de jaren dertig.
Een zaal is volledig gewijd aan N ° 5, gecreëerd in 1921 en in wezen de geest van “Coco Chanel”.

Tien fotoportretten van Gabrielle Chanel leiden de tien hoofdstukken van de tentoonstelling in en laten zien in hoezeer de couturière zelf de belichaming was van haar merk.
De oorlog kwam en het modehuis werd gesloten. Het enige dat nog verkocht werd in Parijs, aan de rue Cambon 31, waren parfum en accessoires.

Christian Dior verscheen en met hem de new look, waarop Gabrielle reageerde door in 1954 terug te keren naar de couture, waarmee zij, tegen de trend in, haar modemanifest opnieuw bevestigde.
Het tweede deel van de tentoonstelling wordt je uitgenodigd om haar dresscodes te ‘ontcijferen’: het gevlochten tweed pak, tweekleurige pumps, de 2.55 gewatteerde tas, natuurlijk zwart en beige, maar ook rood, wit en goud … en,  vanzelfsprekend het mantelpak en de mooie sieraden die typerend waren aan de Chanel-look.  De expositie beslaat een oppervlakte van bijna 1500 m2 – inclusief de onlangs geopende keldergalerijen.  Met meer dan 350 stukken uit de Palais Galliera-collecties en Patrimoine de CHANEL, uit internationale musea, waaronder het Victoria & Albert Museum in Londen, het De Young Museum in San Francisco, het Museo de la Moda in Santiago de Chile, het MoMu in Antwerpen en uit privécollecties is deze tentoonstelling een uitnodiging om een ​​universum en een stijl te ontdekken die echt tijdloos zijn.

Palais Galliera
10 avenue Pierre 1er de Serbie,