‘FASHION?! Was Mode zu Mode macht’

De grote tentoonstelling 'Mode?! Wat maakt mode tot mode' in het Landesmuseum in Stuttgart presenteert vanaf 24 oktober kritische en tegelijkertijd onderhoudende onderwerpen met betrekking tot modeproductie, consumptie en duurzaamheid en illustreert de complexiteit van het modefenomeen.

Of het nu een fashionista of een modefanaat is, niemand ontsnapt aan mode.  Elke dag stellen we onszelf de vraag: ‘Wat moet ik dragen?’ Maar wie beslist eigenlijk wat ‘in’ of ‘uit’ is en waarom verandert de betekenis van kleding überhaupt?

De tentoonstelling toont de modegeschiedenis van de jaren 50 tot nu.  Denk hierbij aan ontwerpen van bekende designers als Jean Paul Gaultier en Vivienne Westwood of klassiekers van de modehuizen Chanel, Dior en Saint Laurent.  Modebladen, modefotografen en optredens op sociale media van invloedrijke influencers geven inzicht in modecommunicatie.  Originele kleding van mode-icoon David Bowie, streetstyle en alledaagse kleding maken ook deel uit van de grote show.

Tegelijkertijd toont het Young Castle Children’s Museum de praktische modetentoonstelling Get on with the fabric!  voor kinderen en gezinnen.  Bij de tentoonstelling verschijnt vanaf oktober een tijdschrift van Belser Verlag.  Het bijbehorende boek is mogelijk gemaakt door de genereuze steun van de Rudolf August Oetker Foundation.

24 oktober 2020 – 25 april 2021

Altes Schloss