Collectie vintagekleding ter overname

Foekje Mulder (1938) was een onafhankelijke en eigenzinnige vrouw die haar gezinsleven balanceerde met zelfontplooiing in een tijd dat dit niet van vrouwen uit de arbeidersklasse werd verwacht. Ze werd coupeuse en handwerkdocent en vanaf 1980 had ze haar eigen handwerkzaak in Dokkum, Friesland. Uit haar nalatenschap wordt een collectie zelfgemaakte vintage kledingstukken ter overname aangeboden.

Vrouwen moesten voor zichzelf opkomen en hun eigen broek kunnen ophouden vond ze.  Vanzelfsprekend maakte ze veel van haar eigen kleding zelf. Vaak met een patroon uit de Burda of de Ariadne, maar natuurlijk wel in haar eigen stijl met eigen stofkeuze en accenten. Iets wat we tegenwoordig slow fashion zouden noemen. Dan moest ze, na het kiezen van haar favoriete ontwerp, op stoffenjacht, werden de lange tafels in haar hobbykamer leeggehaald om patronen op te leggen en de kledingstukken achter haar degelijke jaren 50 naaimachine in elkaar gezet.

In haar nalatenschap zit een keur van zelfgemaakte kledingstukken, genaaid, gehaakt of gebreid die haar kinderen graag in één keer zouden willen overdragen aan een verzamelaar van of een zorgvuldige handelaar in vintage mode. Je ziet de collectie hier: https://www.instagram.com/collectie.foekje.mulder/

Geïnteresseerden kunnen direct contact opnemen met haar jongste zoon Gerrit Jan Wielinga. Stuur een berichtje via Instagram, een mail naar gjwielinga@gmail.com of bel 06 445 19 722