Claudy Jongstra brengt ‘Inner Vitality’ in Rijksmuseum Twenthe

Claudy Jongstra maakt deze zomer t/m 1 november in Rijksmuseum Twenthe de vitaliteit en de natuurlijke energie zichtbaar van kruiden en planten. Onder de noemer ‘Inner Vitality’ ontwikkelde ze voor het museum een nieuwe tuin en een betoverende ruimtelijke installatie van meer dan 400 m2. Claudy Jongstra (1963) is wereldwijd bekend vanwege haar monumentale wandtapijten en architecturale installaties van gevilte wol gekleurd met natuurlijke pigmenten. In de ‘Schatkamers’ - waar de hoogtepunten uit de collectie worden getoond - zijn verschillende werken uit het (vroege) oeuvre van Jongstra te zien.

Experimentele installatie

De natuur is op letterlijke wijze voeding én inspiratie voor het werk van Jongstra. De kruiden en planten in de nieuwe museumtuin zijn door Jongstra gebruikt voor de totstandkoming van de installatie.

Claudy Jongstra (1963) is wereldwijd bekend vanwege haar monumentale wandtapijten en architecturale installaties van gevilte wol gekleurd met natuurlijke pigmenten. In Rijksmuseum Twenthe slaat zij een nieuwe weg in door een experimentele installatie te tonen waarin onderzoek naar de innerlijke vitaliteit van planten en kruiden centraal staat. Jongstra maakt hiervoor gebruik van zogenaamde ‘stijgbeelden’; een techniek waarbij de levenskracht van gewassen wordt vertaald in betoverende, visuele patronen. Als een hedendaagse alchemist maakt ze op poëtische wijze het belang zichtbaar van een vitaal bodemleven voor alles wat groeit.

Monumentale wandkleden

Naast de tuin en ruimtelijke installatie toont Jongstra op verschillende andere plekken in het museum bestaande én nieuwe werken. Zo ontwikkelt ze op dit moment een permanent kunstwerk voor de entreehal, getiteld Identity Diptych. Dit werk bestaat uit twee monumentale wandkleden van gevilte wol die zowel het verleden als de toekomst van Twente verbeelden. De verfgewassen die voor de wandkleden zijn gebruikt komen weer terug in de door Jongstra ontworpen tuin. Tenslotte zijn er de in vaste opstelling van het museum verschillende oudere werken van Jongstra te zien die een relatie aangaan met de museumcollectie.

Collectie in Schatkamers

Claudy Jongstra realiseerde niet alleen een deel van de nieuwe binnentuin en de installatie ‘Inner Vitality’. Ook in de Schatkamers – waar de hoogtepunten uit de collectie worden getoond – zijn verschillende werken uit het (vroege) oeuvre van Jongstra te zien. Zo hangen er in de zaal met middeleeuwse kunst een aantal metershoge stoffen van vilt die Jongstra ontwikkelde voor het TextielMuseum in Tilburg. Het TextielMuseum was belangrijk voor haar ontwikkeling als kunstenaar. In 1995 ziet ze daar in een tentoonstelling een yurt – Mongoolse nomadentent – van vilt en ze weet onmiddellijk dat vilt haar materiaal moet zijn. De dag erop gaat ze meteen aan de slag met het maken van samples en er volgt een periode die in het teken staat van het eigen maken van de vilttechniek. Ondertussen creëert ze vilten stoffen voor verschillende modeontwerpers en wordt ze gevraagd stoffen te produceren voor Star Wars. Als de film in 1997 uitkomt is haar internationale doorbraak een feit.

Dit najaar zal er een verfdemonstratie plaatsvinden waarbij er wordt geverfd met Twentse wede-oogst. Deze verfdemonstratie is onderdeel van de tentoonstelling Claudy Jongstra. Inner Vitality. Voor haar werken maakt Claudy Jongstra gebruik van kleurgewassen, waarvan het zaadgoed vaak schaars en soms zelfs niet meer verkrijgbaar is.

Verwacht: verfdemonstratie in najaar

In het kader van het project zijn er verfworkshops met Claudy die echter al volgeboekt zijn. Verwacht wordt nog een verfdemonstratie in het najaar.
Dit jaar is Jongstra op verschillende plekken in Nederland, waaronder Twente, begonnen met het inzaaien van wede, een oude Europese verfplant. Dit is onderdeel van het project Community Seedbank for Colour, waarbij Jongstra een zaadbank voor verfplanten heeft opgericht. Het doel van de zaadbank is het beschermen van traditionele, inheemse verfplanten en het behouden van biodiversiteit

Rijksmuseum Twenthe heeft eind mei samen met waterschap Vechtstromen langs de over van de Deurningerbeek bij Hertme een akker met wedeplanten ingezaaid. Wede werd eeuwen geleden op grote schaal verbouwd in Europa vanwege de indigo, de kostbare blauwe verfstof die eruit werd gewonnen. Met de ontdekking van de zeeroute naar India, eind 15de eeuw, kwam er een veel betere leverancier van de verfstof beschikbaar, namelijk de Indigofera. De komst van de Indiase indigo luidde het einde in van de Europese wedeteelt. Tegenwoordig is wede in Nederland zeer zeldzaam, dankzij het project kan er weer nieuw zaad gewonnen worden uit de planten, om vervolgens weer uit te zaaien.

t/m 1 november 2020

Rijksmuseum Twenthe