Borgheer, boer en arbeider

Ontmoet de mannen van Borg Verhildersum: dagloner Jakob de Vries, boer Hendrik Dijk en borgheer Hendrik Frima. Hoe zag hun leven eruit? Wat deden ze, wat waren hun zorgen en was er ook vreugde?

Het verschil tussen hun manier van leven was aanzienlijk, dat zie je niet alleen in de verhalen, de inrichting van hun huis,  maar ook aan de kleding die ze droegen. De verschillen tussen arm en rijk waren groot. In deze expositie in onze museumboerderij kunt u zich voorstellen wat dit betekende.

De 19e -eeuwse meubelstukken en huisraad komen uit onze eigen collectie. Net als de kostuums. Onze textielcollectie met kleding behorend tot de Groninger Dracht is landelijk vermaard. Dit jaar staat natuurlijk de kleding van de mannen centraal, passend bij het thema van dit jaar.

Aansluitend vindt u in de museumboerderij landbouwwerktuigen die gebruikt werden bij de oogst in de 19e eeuw.

Op Verhildersum beleeft u tot 1 november het verhaal van de nieuwe rijken, de arbeider en de boer.
Naast de verschillende exposities kunt u volop genieten van de Borg, met de fraaie 19e eeuwse inrichting.

Ook de tuinen zijn de moeite waard. De Borgtuin is een symmetrische stijltuin met invloeden uit de renaissance en de barok. Naast de borders met vaste en eenjarige planten en een kruidentuin, kunt u in de tuin meer dan 90 soorten rozen en 50 soorten clematissen bewonderen. Het prieel en de banken nodigen uit om even tot rust te komen.

Er is een streekmarkt op elke derde zaterdag van de maand van 10.00 tot 16.00 uur.

Landgoed Borg Verhildersum
Wierde 40
9965 TB Leens (Groningen)
www.verhildersum.nl