‘Beleef het verleden!’ Interactieve lezingen

Martine Teunissen is historica en eigenaar van het historisch evenementen & adviesbureau ‘Beleef Het Verleden’. Ze maakt replica’s van historische kostuums, organiseert historische evenementen en workshops, maar geeft daarnaast ook (interactieve) lezingen over diverse kostuumhistorische onderwerpen.

25 februari 2020, 13:3014:30 uur in Leiden

Lezing over 17e eeuwse kleding bij Erfgoed Leiden. Geschikt voor de hele familie. Ontdek welke kleding men droeg in de tijd dat de Pilgrims in Leiden woonden (ook nadat er een grote groep vertrokken is naar Amerika in 1620) en wat voor mooie schatten er in het archief liggen uit deze tijd. Misschien mag je wel een kostuum passen!
Locatie: Erfgoed Leiden en Omstreken: Boisotkade 2a, Leiden
Meer informatie en aanmelden zie: www.erfgoedleiden.nl

28 maart Amerongen  o.a. Kasteel Amerongen, (18e eeuwse kleding)
Tijdens de Dag van de Buitenplaats, georganiseerd door Historizon, geeft Drs. Martine Teunissen een lezing over de kleding van de mensen die ‘s zomers op hun buitenplaatsen verbleven. Dit onderdeel zal plaatsvinden in de ochtend. Tevens zullen een aantal buitenplaatsen bezocht worden met rondleiding. De informatie op de website van Historizon wordt nog aangevuld met het precieze programma. De lezing is onderdeel van het gehele dagprogramma wat € 79, kost inclusief gids, vervoer tussen de buitenplaatsen, koffie, thee en lunch en enkele toegangen tot de rondleidingen.
Klik hier voor meer informatie over de dag en inschrijving.

31 maart in de bibliotheek in Alkmaar (16e/17e eeuwse kleding)
Tijd: 20:00 – 22:00 uur

Historische kleding in de 16e/17e eeuw
Welke kleding droegen vrouwen in de 16e/17e eeuw? Weleens gehoord van een huik? En was zwarte kleding chique of somber? Ontdek de wereld van de historische kleding van vroeger tijden, niet alleen op plaatjes van schilderijen, maar ook door het aanraken én misschien wel passen van nagemaakte historische kledingstukken. En wat is er in het Alkmaars archief te vinden over kleding uit deze tijd? Spreekster drs. Martine Teunissen neemt je mee op een interactieve ontdekkingstocht naar de wereld van toen.

Locatie: bibliotheek Alkmaar Centrum, Gasthuisstraat 2, 1811 KC Alkmaar
Info via beleefhetverleden