Amerikaanse quilts

In het Textile Research Centre in Leiden is tot 27 augustus een expositie van Amerikaanse quilts te zien. Een typisch kenmerk in veel Amerikaanse huizen is een bedovertrek, meer algemeen bekend als een quilt. Je komt ze tegen in vele films, boeken en verhalen over het landelijke en stedelijke leven in de VS.

Als onderdeel van het Mayflower 400 festival, ter herdenking van de komst in Amerika, in 1620, van de Pilgrim Fathers, die daarvoor ongeveer tien jaar lang in Leiden hadden gewoond, presenteert het TRC in Leiden een tentoonstelling die de geschiedenis, betekenis en het maken van deze kleurrijke objecten onderzoekt gedurende de laatste 200 jaar.
De tentoonstelling bevat voorbeelden van vóór de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865), het laat-Victoriaanse tijdperk, de Depressie van de jaren ’30 en de heropleving van het quilt-ambacht in de jaren ’70.

Er is een Crazy Quilt uit Minnesota uit 1890 (TRC 2019.2925), en een andere quilt uit de laat-negentiende eeuw die een nog ouder exemplaar bevat. Er is ook een Amerikaans-Indiaanse quilt (begin twintigste eeuw; TRC 2019.2041), een Afrikaans-Amerikaans exemplaar (1930) en een glorieus appliqué dekbed uit een groot huis in de VS (1860s).

Achtergronden en technieken
De tentoonstelling behandelt verschillende vragen, variërend van wat een quilt is, hoe ze worden gemaakt, het brede scala aan blokken en andere technieken (zowel hand- als machinevormen) die worden gebruikt om de gevarieerde en vaak kleurrijke ontwerpen te maken.
En met behulp van enkele geselecteerde quilts reflecteert de tentoonstelling ook op economische, religieuze, politieke en sociale veranderingen in de VS, evenals op de rol van vrouwen thuis en op het werk, en zelfs op de vraag ‘Wat is kunst’.

Het TRC herbergt een van de grootste Amerikaanse quilt collecties in Europa, en veel van de voorbeelden zullen worden getoond, samen met quilt tops, blokken, materialen, apparatuur en aanverwante artikelen. Deze fungeren allemaal als een bron van informatie en inspiratie.
De tentoonstelling is mede samengesteld door de quilthistorica, Susan Cave, en door Beverley Bennett, die verschillende prijzen heeft gewonnen voor haar verbazingwekkende quilts in een breed scala aan technieken.

Praktische informatie
De tentoonstelling is open voor het publiek van donderdag 6 februari tot/met donderdag 25 juni. Toegang is gratis, maar vrijwillige donaties worden op prijs gesteld. De TRC is geopend van maandag tot/met donderdag van 10.00 – 16.00 uur. Het TRC bevindt zich aan de Hogewoerd 164, Leiden. Zie de TRC-website voor meer informatie.

Voor een foto-impressie van de tentoonstelling, klik hier.