Ambachtelijke mode-illustratie nog steeds springlevend

Zoals haar blog iloveillustration.nl al aangeeft, houdt Anneke Krull van illustraties, met name van ambachtelijk gemaakte mode-illustraties. Van huis uit is Anneke al zo’n 25 jaar freelance artdirector voor (internationale) modebladen en merken. Tien jaar geleden begon ze haar blog waarin interviews met gevestigde mode-illustratoren en een shop waarin illustraties van deze kunstenaars te koop worden aangeboden. Hiermee biedt ze hen een belangrijk platform om hun werk te delen. In een pop-up gallery begin maart besteedde zij aandacht aan het kunstenaarschap van zeven mode-illustratoren.

De mode-illustratie is al lang geleden verdrongen door de modefotografie.
Anneke Krull is echter een onvermoeibaar pleitbezorger voor de ambachtelijke mode-illustratie. Vlak voor de coronacrisis, toen musea en galeries hun deuren moesten sluiten, organiseerde Anneke Krull in het kader van Amsterdam Fashion Week een pop-up gallery bij Fosbury & Sons aan de Prinsengracht in Amsterdam, waarin zeven gevestigde en opkomende mode-illustratoren in het zonnetje werden gezet.

Voor haar begint de Nederlandse mode-illustratie bij de Nederlandse mode-illustrator Piet Paris, pseudoniem voor Pieter ’t Hoen (1962): “De 58-jarige Paris is de nestor van de groep en wordt internationaal geroemd om zijn kunst van het weglaten. In slechts enkele heldere lijnen weet hij de essentie van een ontwerp of trend te vangen. Hij overleeft er al dertig jaar mee als mode-­illustrator, ook in tijden waarin de tekening qua waardering een stuk lager lag dan modefoto­grafie”, aldus Anne Krull in het artikel over de pop-up gallery van Fiona Hering in het Parool.
“Het leuke van modetekenen is het overdrijven van de vormen”, zegt Piet Paris in een artikel van Els de Baan in Trouw. „In een tekening kun je dingen weglaten en laten zien wat je ’t belangrijkste vindt.”
Voor het Centraal Museum in Utrecht maakte Piet Paris de expositie ‘Mode, de musical’. Hiervoor selecteerde hij circa 150 objecten uit de collectie van het museum.
Piet Paris schonk zijn archief in 2018 aan het Gelders Archief. Zijn archief bestaat voor een belangrijk deel uit (originele) schetsen en illustraties.

Naast computertekenprogramma’s blijft er nog steeds plaats voor de oude ambachtelijke tekentechniek. Anneke Krull presenteerde deze stelling overduidelijk in haar tien jaar geleden verschenen overzichtsboek over hedendaagse trendy mode- en lifestyle-illustratoren: ‘The Beautiful: Illustrations for Fashion and Style’, waarin zij een selectie presenteert van honderd beste internationale illustratoren.
Uit haar blog blijkt een grote diversiteit aan stijlen in de mode-illustratie. Ook dat het ambachtelijke werk nog steeds springlevend is, getuige het aantal jonge opkomende kunstenaars als Margot van Huijkelom, Sjoukje Bierma, Roxy van Bemmel, Soraya Basiran, Ikram El Messaoudi en Julian Stips.

iloveillustration.net
Studio Anneke Krull