Zomerdag in Volendam

De zomerdag staat altijd in het teken van een streekdracht. Op 15 juni is Volendam aan de beurt. Hotel Spaander was van oudsher een ontmoetingsplaats voor kunstenaars uit de hele wereld. Tijdens hun zoektocht naar traditionele situaties om te schilderen, hadden veel kunstschilders het dorp Volendam al vroeg ontdekt. Zij waren in feite de eerste toeristen in Volendam. Met name de streekdracht intrigeerde en inspireerde velen.

10 uur    15 juni 2019    Hotel Spaander, Volendam

Het thema van deze dag is: ‘Romantiek of werkelijkheid? Streekdracht in kunst en reclame’.
Op het programma staan vijf lezingen en een streekdrachtshow.

Als eerste zal Saskia de Bodt spreken. Zij is kunsthistoricus en emeritus-hoogleraar Illustratie aan de UvA. Ze werkte als gastconservator in kunstmusea in Nederland, België, Denemarken, Verenigde Staten en Japan. Ze publiceerde onder meer over Nederlandse schildersdorpen (2004), schreef vele schildersmonografieën en enkele boeken over beeldvorming in geïllustreerde (kinder-) boeken: Getekend, Hans Christian Andersen (2005), Een Zeeuwse idylle (2006) en Kinderen van Holland (2009). In 2003 verscheen Prentenboeken. Ideologie en Illustratie, over Nederlandstalige prentenboeken en in 2014 De verbeelders. Nederlandse boekillustratie in de twintigste eeuw.

Daarna krijgt André Groeneveld het woord. André is conservator in het Zuiderzeemuseum, hij werkt aan een tentoonstelling over kunstenaarskolonies in Europa (in 2020 te zien).

Tijdens de middagpauze is er gelegenheid om mee te doen met een rondleiding langs de schilderijencollectie van Hotel Spaander. Martin de Smet zal u langs een paar hoogtepunten voeren. U kunt het Volendams museum bezoeken. Of kiezen voor een bezoek aan de Experience Volendam. Daar kunt u de geschiedenis van Volendam op de meest moderne manier ervaren. Door middel van holografische voorstellingen wordt het verleden weer tot leven gebracht en met behulp van een virtual reality bril kunt u de woeste golven in de stormnacht van 1916 trotseren.

Na de lunch gaan we verder met de lezingen. Aaf Steur is een van onze trouwste leden. Zij is al vanaf de oprichting lid van de Nederlandse Kostuumvereniging. Aaf is al van jongs af aan bezig met de klederdracht en met name de Volendamse dracht. Aansluitend aan haar lezing zal zij een show verzorgen over de Volendammer streekdracht.

Vervolgens krijgt Dr. Sophie Elpers, onderzoeker etnologie bij het Meertens Instituut in Amsterdam, het woord. In haar onderzoek richt zij zich op nationale identiteiten, rurale cultuur en immaterieel erfgoed. Zij is bovendien als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland bij het Nederlands Openluchtmuseum. Zij zal ons vertellen over Frau Antje die in 1961 werd bedacht om in Duitsland reclame te maken voor Nederlandse zuivelproducten. Sinds de reclamefiguur met haar Volendamse muts in de jaren ’70 van de vorige eeuw ook in levenden lijve verscheen in Duitsland, is zij niet meer weg te denken uit de kaaspromotie. Maar er is meer: in de jaren ’90 groeide zij uit tot hét symbool voor Nederland en begon zij los van de reclamewereld een eigen leven te leiden. Hoe kwam het tot deze ontwikkeling? En wat vertelt dit over de beeldvorming over Nederland in het buitenland?

Tot slot zal Debbie van Eck een korte presentatie geven. Debbie studeerde aan de Mode Academie en deed daarna een studie kunstgeschiedenis. Momenteel werkt ze als illustrator. Ook schrijft ze 4x per jaar een leuk artikel voor ‘Eej!’. Een Zeeuws tijdschrift waar haar bijdrage gaat over kunst in Zeeland, kunst over Zeeland, of kunstenaars uit Zeeland.

Programma Zomerdag 2019

10:00 – 10:45 uur Ontvangst met koffie/thee
10:45 – 11:00 uur Welkom en mededelingen door de dagvoorzitter
11:00 – 11:30 uur Saskia de Bodt: Kinderen van Holland. Hoe Nederland in prentenboeken wordt ge(stereo)typeerd.
11:30 – 12:00 uur André Groeneveld: Volendam en Europese kunstenaarsdorpen
12:00 – 14:15 uur Lunch, rondleiding Martin de Smet en gelegenheid om op eigen kosten Volendam te verkennen
14:15 – 14:45 uur Aaf Steur: Het veranderende silhouet in de Volendamse klederdracht.
14:45 – 15:15 uur Show Volendammer dracht
15:15 – 15:45 uur Sophie Elpers: Frau Antje. Een ‘Volendams’ meisje tussen reclamefiguur en nationaal symbool
15:45 – 16:00 uur Debbie van Eck: Zeeuws meisje in reclameland
16:00 – 16:30 uur Afsluiting met koffie of thee

Locatie en bereikbaarheid
Hotel Spaander, Haven 15-19, 1131 EP Volendam, Tel: 0299 363595. Bij gebruik van een navigatiesysteem is het invoeradres Noordeinde, Volendam. Op het parkeerterrein van hotel Spaander is beperkte parkeergelegenheid. Gratis parkeren kan ook op de openbare parkeerplaats op Noordeinde 66.

Met het openbaar vervoer: vanuit Amsterdam CS neemt u buslijn 110 of 316. In Volendam stapt u uit bij de halte ‘Julianaweg/Centrum’. Vanuit Hoorn neemt u buslijn 314 naar Edam (busstation). Daarna bus 110 of 316 richting Volendam. U stapt uit bij halte ‘Julianaweg/Centrum’.

Het Volendams Museum vindt u aan de Zeestraat 41, 1131 ZD Volendam (ca. 10 minuten lopen). Het museum is rolstoeltoegankelijk en beschikt over een invalidentoilet.

Experience Volendam: Historical Museum and photo in costume: Haven 154 op 5 minuten lopen vanaf Hotel Spaander.

U KUNT ZICH NIET MEER AANMELDEN VOOR DE ZOMERDAG.
De entree voor de zomerdag is € 30, – voor leden en € 35, – voor introducé’s. Het bedrag dient u voor 7 juni over te maken naar bankrekening NL98 INGB 0004 444 542 t.n.v. de Nederlandse Kostuumvereniging. Wanneer u aan de zaal betaalt zijn wij om administratieve redenen genoodzaakt € 2,50 extra te berekenen. Pinnen is niet mogelijk.

Als u een Museumkaart hebt, vergeet dan niet om deze mee te nemen.
U kunt op de bon uw voorkeur voor een vegetarische lunch aangeven.
Afzeggen kan uiterlijk tot 7 juni. Na die datum verplicht opgave tot betalen.

De aanmeldtermijn voor deze activiteit is verstreken