Nieuw: Pronck en Prael. Hoe Indiase sits het Nederlandse leven veranderde

In Museum Spakenburg werd op 30 januari 2019 het eerste exemplaar van het boek Pronck & Prael uitgereikt door de schrijfster Winnifred de Vos. De ondertitel luidt 'Sits in Holland. Hoe Indiase sits het Nederlandse leven veranderde'. De uitreiking vond plaats na een woord van welkom door Adriaantje de Jong van het museum. Het boek over historische klederdrachtstoffen is vanaf heden voor € 29,95 te koop. Het boek kwam tot stand mede dankzij een financiële bijdrage van Het Fonds van de Nederlandse Kostuumvereniging

De stoffen en kunstvoorwerpen die de V.O.C. via ruilhandel meebracht vanuit Aziatische gebieden veranderden het (klein)burgerlijke Hollandse bestaan ingrijpend. De exotische, Indiase sits bleek het ‘goud’ van de 17de eeuw. De ontdekking van de exclusieve schoonheid en kwaliteit van deze handbeschilderde ‘cattoenen’ had verstrekkende gevolgen. De sobere Hollandse samenleving kreeg kleur en fantasie: eerst werd het interieur versierd met sitsen, daarna volgden 200 jaar lang modetoepassingen en ten slotte bleven de stoffen bewaard in onze streekdrachten. De welvaart en de technische ontwikkelingen van de Gouden Eeuw, de wereldwijde ontdekkingen, de groeiende interesse voor Aziatische kunst, Chinees porselein, wetenschap en filosofie veranderden gelijktijdig de mentaliteit én onze toekomst.

‘Pronck & Prael’ is rijk geïllustreerd en beschrijft een fascinerend tijdsbeeld aan de hand van een onnavolgbaar ambacht met tijdloze schoonheid. Want de productie van sits is hervat, machinaal, maar ook in kleine Indiase ateliers. Quilters, decorateurs en kledingontwerpers werken wereldwijd opnieuw met sits!

Uitgever: Waanders Uitgevers