Goed gemutst – geïnspireerd op Zeeuwse streekdracht

Tot en met 20 maart 2021 toont Historisch Museum De Bevelanden verschillende creaties van Susan Bakx-Plasmans. Susan is medeauteur van het kortgeleden uitgekomen boek ‘De Zeeuwse streekdrachten - Goed gemutst’ en ontwerpt mode geïnspireerd op de mutsen van de Zeeuwse streekdracht.

Susan benadrukt met haar ontwerpen de schoonheid in deze streekdrachten en legt hiermee een link naar een hedendaagse toepassing.

Mode geïnspireerd op de Zeeuwse streekdracht

De diverse regionale verschillen in de klederdrachtkomen goed tot zijn recht in de ontwerpen van Susan Bakx. Van de pauwenstaart meisjesmuts van Walcheren, die inspireerde tot een zijden jakje dat op het rugpand dezelfde plooien heeft, tot de sluiermuts van Tholen die inspireerde tot een jurkje met een rijkelijk versierde capuchonrand van tule. De spiegels van de Zuid-Bevelandse mutsen hebben dan weer geleid tot een diadeem in strikuitvoering, uitgevoerd in messing. Deze en nog veel meer drachten zijn terug te zien in de ontwerpen van Susan Bakx- Plasmans.

Susan Bakx-Plasmans

Susan is modeontwerpster. Ze ontwierp mode voor confectiebedrijven en tekende in opdracht borduurwerk en applicaties voor kleding. Ze maakte ook Haute-Couture in opdracht en is stylist voor modeshoots. Daarnaast werkte ze 17 jaar op de streekdrachtenafdeling van het Historisch Museum de Bevelanden te Goes, waar zij ook meewerkte aan tentoonstellingen.

26 november – 20 maart 2021

Historisch Museum De Bevelanden