Zeeuwse streekdrachten | Goed gemutst

In 2018 kwam het boek 'Zeeuwse streekdachten. Handboek voor het maken van kleding' uit. De samenstellers hebben niet stilgezeten, want op 24 oktober 2020 verschijnt 'Zeeuwse streekdrachten. Goed gemutst' met de streekgebonden kanten mutsen in de hoofdrol. Het boek biedt volop beeldmateriaal en werkbeschrijvingen voor alle mutsen, die behoren tot de vrouwenkostuums van de zestien verschillende streekdrachten, die Zeeland in het verleden telde.

De wereld van de Zeeuwste streekdrachten is zo rijk in haar traditie dat er drie boeken nodig zijn om haar te vangen. Dit is het derde, en laatste, deel: over de streekgebonden hoofdbedekking. In ‘De Zeeuwse streekdrachten. Goed gemutst’ worden de streekdrachten van de afgelopen tweehonderd jaar besproken, maar dat niet alleen: net als bij de vorige delen is ‘Goed gemutst’ een handboek waarmee u zelf aan de slag kan om de kleding te maken – op deze manier worden zoveel mogelijk oude naaitechnieken bewaard voor hedendaagse en toekomstige ontwerpers.

Maar geen ‘Goed gemutst’ zonder de mutsen zelf, natuurlijk: de geschiedenis van Zeeuwse mutsen wordt uitgebreid behandeld, van boven- tot ondermuts, evenals een handleiding voor het maken, opmaken en dragen ervan. Het boek legt ook een link tussen streekdracht en hedendaagse mode. Om zo te laten zien dat streekdracht een rijke bron van inspiratie kan zijn voor modeontwerpers en modeliefhebbers. Dit is het sluitstuk van meer dan twintig jaar onderzoek, interviews, fotografie, tekenen en uitproberen. Een Zeeuwse kroon op het werk.

Het boek kwam tot stand mede dankzij een financiële bijdrage van Stichting Nederlandse Volksklederdrachten ‘Collectie Koningin Wilhelmina’.

Auteurs zijn: Mart Bakx, Susan Bakx-Plasman, Liza van der Heijden-van der Werf, Wim van der Heijden in samenwerking met Stichting De Zeeuwse Streekdrachten.

ISBN 9789462584013
Prijs: 39,95
Uitgegeven en te bestellen bij WBOOKS

Hier kunt u door het boek heen bladeren.