Mode

Wat is mode? Iets wat vandaag nieuw is en morgen wordt afgedankt? Dat kan, maar mode is eigenlijk nauwelijks te definiëren.

Het is een uiterst complex fenomeen. Mode gaat over onze identiteit, gebruiken en gedrag en weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen en sociale verhoudingen. De tijd is er altijd goed in af te lezen.

Vroeger gaven vooraanstaande (hof)kringen de toon aan. Vanaf halverwege de 19de eeuw hielpen modeontwerpers de koers uit te zetten. Inmiddels is mode getransformeerd tot een economische grootheid. De eenduidigheid is verdwenen en het betekent voor iedereen iets anders. Maar vooral: mode is verandering.

Mode komt niet alleen bij kleding voor. Ook de manier waarop bijvoorbeeld huizen worden gebouwd en ingericht is onderhevig aan mode. In de architectuur wordt dit een stijl genoemd. Er moet vaak in een stijl worden gebouwd die op dat moment bij de opdrachtgever geliefd is, dus mode is. Ook de aankleding van een woning zoals de keuze van gordijnen, vloeren, behangpapier tot aan de badkameraccessoires toe zijn aan modetrends onderhevig.

Foto’s toevoegen aan onze site

Heeft u een mooie foto die iets te maken heeft met het verschijnsel ‘mode’? U kunt u een foto uploaden naar onze website met het formulier. De foto wordt eerst bekeken door onze redactie en is daarna voor iedereen die deze website bezoekt zichtbaar.

• Maximale bestandsgrootte: 3 mB
  • bestandsformaat: JPEG, GIF of PNG