Kant

Kant is een decoratieve transparante stof of strook, gevlochten van draden (kloskant) of gemaakt met naald en draad (naaldkant).

Handgemaakte kant is altijd kostbaar geweest door de tijdrovende techniek. De oudste kanten zijn van linnen, zijde, zilver- of gouddraad. Hedendaagse kantklossters werken vaak met katoen maar en ook met allerlei (andere) synthetische materialen. Hedendaagse computergestuurde machines zijn in staat de meest complexe transparante weefsels of vlechtwerken te maken. Daardoor is er nu zelfs goedkope confectiemode die volop met kant is versierd.

Sinds het ontstaan van de kanttechniek zijn kanten onverbrekelijk verbonden met kleding, zowel in de mode als in streekdrachten. Tegenwoordig worden ook (driedimensionale) kanten gemaakt, die niets met kleding te maken hebben. In de Nederlandse streekdrachten is kant vooral gebruikt voor de verschillende typerende vrouwenmutsen.

Foto’s toevoegen aan onze site

Heeft u een mooie foto die iets te maken heeft met kant? U kunt u een foto uploaden naar onze website met het formulier. De foto wordt eerst bekeken door onze redactie en is daarna voor iedereen die deze website bezoekt zichtbaar.

• Maximale bestandsgrootte: 3 mB
  • bestandsformaat: JPEG, GIF of PNG