The Jeweller´s Art – Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970

VERLOPEN - DIVA in Antwerpen presenteert t/m 14 maart 2021 'The Jeweller´s Art – Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970' in samenwerking met het Cincinnati Art Museum. De expositie toont juwelen, mode, muziek en design uit deze bruisende periode, die op dit moment weer très en vogue is.

In het swinging London van de jaren 1960 ontstond een vernieuwende stroming binnen de juwelenindustrie die zich uitbreidde naar de rest van Europa en de Verenigde Staten. Stap in de jaren 1960-1970, zie voor het eerst meer dan 100 juwelen uit deze periode bij elkaar, leer over de gedachten achter deze juwelen: de kunststromingen, de grote technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen (de eerste mens op de maan, James Bond en zijn technische snufjes, populaire sciencefiction films etc.) en ontdek het effect hiervan op juwelen, maar ook op de huidige vormgeving en samenleving.

Jewellery should be fun

Een nieuwe generatie juweelontwerpers zette zich af tegen de naoorlogse conventionele juwelen. Goudsmeden lapten de geldende regels van de juweelkunst aan hun laars en experimenteerden met nieuwe technieken, materialen en invloeden. Ze zagen zichzelf als kunstenaar en hun juwelen als kunstvorm. Dit leidde tot statement juwelen die balanceren op het grensvlak van kunst en design.

Andrew Grima was een van de bekendste en gegeerde juweliers uit dit genre. Hoewel Grima geboren was in Rome (1921) en overleed in Gstaad (2007), woonde en werkte hij het grootste deel van zijn leven in Londen – het epicentrum van de Swinging Sixties. “Jewellery should be fun.”, zei Grima. Hij was van mening dat juwelen gemaakt zijn om te genieten van het moment en niet om in de kluis te bewaren. Deze moderne stroming leverde juwelen op die zowel expressief, futuristisch als organisch waren van vorm en concept. De natuur was een belangrijke bron van inspiratie, evenals een andere benadering van materialen. Zo werd gebruik gemaakt van ‘ruw’ goud en voor juwelen tot dan toe ongebruikelijke materialen, zoals tijgeroog en onbewerkte kristallen, maar ook meteoriet en zelfs dinosaurusbot werden in de ontwerpen verwerkt.

De ontwerpers legden de sociale, culturele en artistieke veranderingen van die tijd vast: van het surrealisme tot de eerste mens op de maan, van op-art tot disco. Het resultaat bestond uit juwelen die asymmetrisch en kleurrijk waren. Ze mochten gezien worden. Deze vernieuwende kijk op juwelen bracht een interessante klantenkring samen, variërend van royals tot filmsterren, media- en muziekberoemdheden.

Kunst en Juwelen komen samen

Niet eerder werden de meer dan 100 getoonde juwelen uit de periode 1960 – 1970 bij elkaar gebracht. De juwelen komen uit de collectie van slechts één verzamelaar: Kimberly Klosterman. Zij begon 30 jaar geleden met het verzamelen van juwelen uit de 20ste eeuw van Amerikaanse en Europese makers, met een focus op kunstenaarsjuwelen uit de jaren 1960 en 1970.

Het gaat hierbij om juwelen gemaakt in opdracht van onder meer Bulgari, Cartier, Van Cleef & Arpels en Masenza, juwelen ontworpen door ontwerpers zoals Andrew Grima, Arthur King, Cesare De Vecchi, Charles de Temple, David Webb, waarvan juwelen in verschillende museale collecties zijn opgenomen en werk van de Belgische Fernand Demaret.

Dompel je onder in Space Age. Onderdeel van de tentoonstelling is een lichtinstallatie van Space Encounters en Children of the Light. De installatie neemt een volledige zaal in de tentoonstelling The Jeweller’s Art in. Je treedt binnen in een labyrint en stapt in een nieuwe wereld: veranderend licht en geluid zetten alle zintuigen op scherp en bootsen een ware space ervaring na. Je kan vrij ronddwalen en de space age juwelen bewonderen in een onvergetelijke setting.

Over DIVA

DIVA, Antwerp Home of Diamonds als nieuwe naam voor de versmelting van het Zilver- en Diamantmuseum legt de nadruk op diamant. Dit omwille van de rol die diamant als economische motor voor de Scheldestad al eeuwenlang vervult. Maar tegelijk is het museum zo veel meer dan diamant. Dankzij de uitzonderlijke collectie edelsmeedkunst van het vroegere Zilvermuseum, maakt het de brug naar de wereld waarin diamant het meest op haar plaats is: de wereld van glamour en luxe; de wereld van juweliers en edelsmeden.

DIVA,
Suikerrui 17-19