Opnamen Winterdag 2022 online

De opnamen van de Winterdag 2022 staan online.

De Nederlandse Kostuumvereniging volgt de richtlijnen van het RIVM, en heeft daarom met het oog op de huidige Corona-omstandigheden besloten de lezingen van onze Winterdag dit jaar digitaal aan te bieden, verspreid over twee dagen: 15 januari en 18 februari. We hebben bijzonder genoten van beiden bijeenkomsten, en zijn hartstikke blij met de grote getale waarin u de lezingen bij heeft gewoond!

PROGRAMMA 17 JANUARI

Madelief Hohé
De eerste dag van onze online Winterdag zal in het teken staan van de tentoonstelling Global Wardrobe, de wereldwijde modeconnectie. Madelief Hohé en Daan van Dartel werkten samen aan Global Wardrobe, een tentoonstelling in het Kunstmuseum Den Haag, die vertelt over niet-westerse invloeden op de West-Europese mode. De oudste stukken in de tentoonstelling dateren uit de 18de eeuw, de meest recente uit 2021. De tentoonstelling laat zien dat de West-Europese mode al eeuwenlang beïnvloed en geïnspireerd is door niet-westerse culturen. Aan bod komt ook de vraag waar ‘inspiratie’ eindigt, en culturele toe-eigening begint. Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door het werk van jonge ontwerpers, die hun eigen cultureel erfgoed op de voorgrond plaatsen.

Daan van Dartel
Het Nationaal Museum van Wereldculturen gaat over een gedeeld wereldburgerschap. Haar geschiedenis is een complexe, want een koloniale geschiedenis. De lezing gaat over de aanwezigheid van koloniaal gedachtegoed in de mode. Na een korte inleiding over het museum en haar collectie, zal Daan met name aandacht besteden aan culturele toe-eigening, het gebruiken van elementen uit een cultuur waartoe je zelf niet behoort. Dat hoeft niet problematisch te zijn, maar is het in de mode erg vaak wel.

PROGRAMMA 18 FEBRUARI

Tijdens het tweede deel van onze online Winterdag zal Ninke Bloemberg, conservator Mode van het Centraal Museum in Utrecht, ons in haar lezing Voices of Fashion: Black Couture, Beauty and Styles meenemen naar de gelijknamige tentoonstelling, die afgelopen jaar te zien was in het Centraal Museum. Tirza Westland, projectmedewerker modeprenten en documentatie op de mode- en kostuumafdeling van het Kunstmuseum, neemt ons in haar lezing De japon ontvouwen: De ontwikkeling van de Japonse rok tot de Japon in Nederland 1670-1770 mee naar de rijke geschiedenis van dit kledingstuk.