Meer dan historisch accuraat: de functies van een filmkostuum

Kostuumontwerpster Ilse Gregoor duikt in de wereld van historische filmkostuums. Wat maakt of breekt de kostuums van een historisch drama? Is het enkel en alleen de historische juistheid, of zit er toch meer achter die Victoriaanse jurken, korsetten en hoge hoeden? Op 11 december doet ze dit in een online presentatie uit de doeken.

20 uur    11 december 2020

Toen Ilse Gregoor tien was, vond haar moeder haar oud genoeg om te leren naaien op een ​​naaimachine. Sindsdien is ze niet meer gestopt met naaien.
Ze studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde daarna de opleiding voor costumier bij HCH Modevakopleidingen, omdat ze haar kennis van theater wilde combineren met het creëren van het visuele aspect van de voorstelling.
Haar specifieke fascinatie betreft vooral historische kostuums, de manier waarop mensen zich vroeger kleedden. Ze vind het heerlijk om alles te weten over de kleding van een bepaalde tijdsperiode en op zoek te gaan naar een manier om die weer tot leven te wekken.  Er is echter geen specifieke opleiding die een studie geschiedenis en met name hoe mensen zich vroeger kleedden combineert met de praktische toepassing ervan, dus heeft ze dat zichzelf geleerd. Door veel boeken te lezen over het historisch kostuum, door cursussen te volgen, musea te bezoeken en talloze (oude) foto’s van kostuums te bestuderen. Daarnaast deed ze vrijwilligerswerk bij het Nederlands Kostuummuseum en werd ze lid van de Nederlandse Kostuumvereniging.
Ilse werkt voor theater en film, geeft lezingen en maakt historische ostuums in opdracht.
Meer info op haar website www.ilsegregoorcostumes.com en blog.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

De online presentatie wordt aangeboden via Teams. Binnenkort plaatsen we hier een link die u op 11 december gratis toegang geeft.
De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven.
De handleiding hoe deze link te gebruiken vindt u hier. NB: we vragen de deelnemers hun microfoon en camera uit te zetten. Hoe u dit kunt doen, vindt u in de handleiding.

Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl
De bijeenkomst wordt op opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.