Kijk Haar

13.45 uur    25 oktober 2017    Het Hannemahuis, Harlingen

Hoe je je haar draagt, is niet alleen mode- en tijdgebonden, maar hangt ook nauw samen met je eigen identiteit of met religieuze voorschriften. Het onderscheidt je van anderen of geeft juist de verbinding aan. Het afknippen of afscheren van haar kan zelfs een traumatische ervaring opleveren. De verzorging van hoofdhaar is een belangrijk aspect in de tentoonstelling. Wat gebruikten kappers in de loop van de tijd? Te zien zijn een overzicht van de historische en sociale-culturele aspecten van haar, van de pruikentijd tot nu, kappersgereedschappen en attributen, 19de-eeuwse haarsieraden,  ondersteund door prenten en schilderijen. Met als pronkstuk de pruik van Hylke Jans Kingma uit Makkum (1708-1782).

De rondleiding wordt verzorgd door Kees Houtman, 70 jaar lang werkzaam als kapper in Harlingen of door Hugo ter Avest, directeur van het Hannemahuis.

13.45 uur ontvangst  in de hal
14.00 uur rondleiding door Kees Houtman/ Hugo ter Avest

Plaats
Hannemahuis, Voorstraat 56, 8861 BM Harlingen, 0517 413658.
Bereikbaarheid: NS station Harlingen of Harlingen-Haven, 10 minuten lopen. Qliner  vanaf Heerenveen en of over de afsluitdijk vanaf Alkmaar. Zie 9292OV.

Groepsgrootte maximaal  20  personen. De kosten voor de rondleiding kunnen ter plaatse aan Wille worden voldaan: € 2,50 voor leden en  introducés. Gaarne gepast betalen. U dient zelf een entreekaartje aan te schaffen, MK gratis.  Schriftelijke opgave via onderstaand formulier tot 17 oktober. Afmelden eveneens tot 17 oktober. Bij later afmelden ontvangt u alsnog een nota. Om administratieve redenen zijn wij dan genoodzaakt € 2 extra te berekenen.

Ik wil me aanmelden voor deze excursie

Lid NKV JaNee
Museumkaart JaNee