Katoendrukken als gedeeld cultureel erfgoed tussen India en Nederland

Op vrijdag 15 januari 2021 om 20:00 uur geeft Nathalie Cassée, initiatiefneemster van 'De Katoendrukkerij' in Amersfoort, een online lezing over 'Katoendrukken', ook wel blockprint of blauwdruk genoemd. Het is een van de oudste druktechnieken. In de 17e eeuw bracht de VOC de sitsen als handbeschilderde en/of handbedrukte katoen naar Europa. Nathalie Cassee neemt je mee in de geschiedenis en de hedendaagse praktijk van het blockprinten.

20 uur    15 januari 2021

Als cultureel ondernemer heeft Nathalie een achtergrond in cultuur, erfgoed en educatie. Ze heeft een passie voor Indiase textiel en handwerk en maakt sinds 2007 vanuit haar onderneming Kashmir Heritage een aantal maal per jaar een reis naar India. Ze heeft een uitgebreide kennis van Indiaas textiel opgebouwd. Nathalie schrijft regelmatig artikelen en geeft lezingen over Indiaas handwerk. Het blockprinten leerde ze bij ambachtslieden, kunstenaars en ateliers in India en Europa. Als dochter van beeldend kunstenaar en graficus Dick Cassée, kreeg ze van jongs af aan liefde en begrip voor grafische technieken mee.

Blockprinten

Het afdrukken met houten hand gegraveerde blokken is verfijnd en herkenbaar. In de 17e eeuw bracht de VOC de sitsen als handbeschilderde en/of handbedrukte katoen naar Europa. Na lange tijd van importeren en in opdracht laten maken van sitsen, experimenteerde men in Europa ook met het hier maken van de handbedrukte katoen (met natuurlijke verfstoffen). De eerste gedocumenteerde poging daarin ligt bij een katoendrukkerij in Amersfoort in 1678.
Na een uitvraag van de gemeente Amersfoort in 2019 voor de zogenaamde Volmolen in haar stad, blijkt dit rijksmonument de ideale locatie om haar hedendaagse Katoendrukkerij in te vestigen.
Op 24 oktober 2020 opende de Indiase ambassadeur, zijne excellentie Venu Rajamony samen met de locoburgemeester van Amersfoort, W.J. Stegeman de Katoendrukkerij als waardering voor het gedeelde culturele erfgoed tussen India en Nederland.

Meer informatie kunt u vinden op de websites: www.dekatoendrukkerij.nl en www.kashmirheritage.nl

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

De online presentatie wordt aangeboden via Teams. In januari plaatsen we hier een link die u op 15 januari gratis toegang geeft.
De presentatie start om 20 uur en zal tot uiterlijk 21 uur duren. We hopen natuurlijk dat u hierbij zult zijn. U hoeft zich niet van tevoren in te schrijven.
De handleiding hoe deze link te gebruiken vindt u hier. NB: we vragen de deelnemers hun microfoon en camera uit te zetten. Hoe u dit kunt doen, vindt u in de handleiding.

Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met contact@kostuumvereniging.nl
De bijeenkomst wordt op opgenomen en is na afloop op ons YouTube-kanaal te zien.