Hoe Hollands is mijn klederdracht? De zoektocht van Wimpje en Hendrikje.

13.15 uur    16 november 2017    Museum Spakenburg

Wimpje Blokhuis en Hendrikje Kuis behoren tot de laatste vrouwen die nog dagelijks Spakenburgse klederdracht dragen. Hun mooiste dracht is gemaakt van antieke sits. Een eeuwenoude stof met exotische patronen. De VOC nam deze stoffen mee uit India. Maar hoe kwamen ze in de Hollandse klederdracht terecht? Wimpje en Hendrikje gingen op ontdekkingsreis langs de voormalige Zuiderzee.
Museum Spakenburg toont hun vondsten: klederdracht uit verschillende plaatsen zoals Hindeloopen, Marken en de Zaanstreek, gemaakt van sitsen met dezelfde patronen. Ook ontdekten ze dat kleuren en patronen in de verschillende plaatsen een andere betekenis hebben.  Hoe konden die stoffen zo mooi bewaard blijven en zo kleurecht zijn?
Wimpje en Hendrikje verzorgen zelf de rondleiding tijdens de excursie van de Kostuumvereniging en vertellen u alles over sits!

13.15 uur ontvangst in de hal
13.30 uur rondleiding door een museumgids
14.30 uur thee/ koffie met koekje

Plaats
Oude Schans 47-63 3752 AH Bunschoten-Spakenburg
OV: Amersfoort CS bus 76 richting Spakenburg halte Broerswetering.
Auto: gratis parkeren

U dient bij de balie zelf uw entreekaart te betalen of te ontvangen. De kosten voor de excursie en consumptie kunnen ter plaatse worden voldaan: lid € 6,50,-introducés €9,- (graag gepast betalen). Schriftelijke opgave via onderstaand formulier tot 9 november . Afmelden eveneens tot 9 november.

Ik wil me aanmelden voor deze excursie

Lid NKV JaNee
Museumkaart JaNee