Haute Bordure. Online presentatie over borduren in de mode

Het Fries Museum is wegens de lockdown nog gesloten, maar de expositie 'Haute Bordure' en de bijbehorende publicatie zijn sinds de voorgenomen opening op 13 februari klaar voor het publiek! Bijna 150 kledingstukken en accessoires bewijzen dat borduurwerk meer is dan decoratie; het laat zien wie je bent.

20 uur    16 april 2021

In de tentoonstelling ontdek je de rijkdom die met borduurwerk gepaard gaat, met luxe materialen als gouddraad, zijde en zoetwaterparels, maar ook het vakmanschap en de honderden uren die soms nodig zijn om een kledingstuk te decoreren. Bovendien markeert fijn, wit borduurwerk belangrijke levensmomenten als geboorte, doop en huwelijk. Maar bovenal vormt borduurwerk een belangrijk onderdeel van de laatste mode waar men al eeuwenlang mee gezien wil worden.

De publicatie ‘Haute Bordure’ (Eveline Holsappel en Anne-Marie Segeren) belicht de fascinerende geschiedenis van vier eeuwen borduurwerk in de Nederlandse mode. Van zeventiende-eeuwse bruidshandschoenen met parels, pailletten en gouddraad en mannenvesten versierd met zijden bloemen, tot bont geborduurde rijglijven van het eiland Marken en hedendaagse creaties van modeontwerpers als Viktor & Rolf en Jan Taminiau.

Op 16 april verzorgt Eveline Holsappel (tentoonstelling en boek), samen met Anne Marie Segeren (onderzoek boek) en Hanna Hakvoort (mannequinages) een online presentatie over deze spectaculaire expositie in het Fries Museum.

Hoe deel te nemen aan deze presentatie

Informatie hoe u deel kunt nemen aan deze gratis, ook voor niet-leden toegankelijke presentatie, vindt u op deze pagina: https://kostuumvereniging.nl/online-ledenbijeenkomst-9-haute-bordure/