Excursie naar de presentatie Onder/Goed in het Rijksmuseum op 23 februari

We bezoeken in het Rijksmuseum de kostuum- en accessoiresvitrines in de Special Collections: de tentoonstelling 300 jaar onderkleding in het Rijksmuseum.

12:15    23 februari 2024    Amsterdam

Onderkleding in het Rijksmuseum
Van het linnen hemd, toegeschreven aan Willem III, uit de 17de eeuw, waar onderkleding functioneel was, tot de modieuze jarretel uit het begin 20ste eeuw. Vanaf de 19e eeuw neemt mode een steeds grotere plaats in. Ondergoed speelt een belangrijke rol bij het voldoen aan het heersende schoonheidsideaal. Eeuwenlang zorgt het korset voor het gewenste silhouet. In de 17de eeuw versmalde het de taille, duwde de borsten omhoog en hield de rug kaarsrecht. In de 18de eeuw kwam de nadruk te liggen op de heupen, die met hoepelrokken werden verbreed en in de 19de eeuw op de billen

Programma:
12.15 uur Ontvangst in het atrium in de buurt van de infobalie
12.30 uur Rondleiding door het team restauratoren, Suzan Meijer, Marjolein Koek en Carola Holz.

Groepsgrootte: 15

Bereikbaarheid:
Plaats: Museumstraat 1 1071XX Amsterdam tel 0900 0745.
OV vanaf CS tram 2 en 5 , halte Hobbemastraat.

Indien geen museumkaart, dient men zelf bij de museumbalie een entreekaartje te kopen. De museumkaart wordt gescand. Let op: Het kan soms zeer druk zijn bij de ingang èn later bij de kassa of de garderobe: file. De rondleiding is stipt op tijd dus komt u op tijd!!

De kosten voor de rondleiding kunnen ter plaatse worden voldaan aan Wille: € 4,-voor leden, introducés € 7,-. Gaarne gepast betalen!

U kunt zich niet meer opgeven voor deze excursie

De aanmeldtermijn voor deze activiteit is verstreken