Excursie naar ‘Mode * Chapeau’ in het Centraal Museum in Utrecht op 28 mei 2024

Bezocht wordt in het Centraal Museum de tentoonstelling MODE * CHAPEAU. Twee privécollecties onthuld.

12:45    28 mei 2024    Centraal Museum Utrecht

Verzamelen van mode is een kunst op zich. Het samenstellen van een privécollectie vraagt tijd, kennis, passie, een goed oog en een beetje geluk. In dit tweeluik zijn iconische topstukken te zien uit twee bijzondere Utrechtse privécollecties.

Hans van Emmerik (1952) is een gedreven collectioneur van mode uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Hij bezit de grootste privécollectie van Nederland uit dit tijdvak: ruim 300 jurken die in die periode door welgestelde dames zijn gedragen. Van spectaculaire avondjurken met pailletten tot couture van ruisende zijde. Regelmatig organiseert hij thuis presentaties en nodigt geïnteresseerden uit om te komen kijken.

Tiny Meihuizen-Wijker (1944-2014) stelde de grootste hoedenverzameling van Nederland samen. Zij had haar eigen hoedenmuseum Gossip & Whispering op de Utrechtse Lange Nieuwstraat. Haar collectie omvat ruim twaalfhonderd hoeden: van geraffineerde cloches uit de jaren 20 tot flamboyante ontwerpen met bloemen en vogelveren.

Naast deze rondleiding kan ook Collectie Centraal bezocht worden (waar DRESSCODE een onderdeel van is).

Programma:

12.45 uur ontvangst in de hal van het museum
13.00 uur rondleiding door Ninke Bloemberg, conservator Mode en Kostuum

Groepsgrootte: 15

Plaats: Nicolaaskerkhof 10, Utrecht: 030-2362362

Vanaf CS bus museumlijn 2 (ringlijn Museumkwartier) stopt vlak voor het Centraal Museum. Naast het museum is een beperkte mogelijkheid tot (betaald) parkeren.

De kosten voor de rondleiding kunnen ter plaatse bij Wille worden voldaan:
€ 12,- voor leden, introducés €15,- Gaarne gepast cash betalen, geen pin mogelijkheid. Opgave en afmelden tot 22 mei. Bij later afmelden ontvangt u alsnog een nota. Om administratieve redenen zijn wij dan genoodzaakt € 2,- extra te berekenen.

Ik wil me aanmelden voor deze excursie

Lid NKV JaNee
    Museumkaart JaNee